måndag 22 februari 2010

Den fria människan har låst in sig själv i buren

Hur less man än är så går det ju inte annat än att berömma Kung Bore för hans ihärdiga försök att hålla vintern vid liv och hur han ger fingret åt den globala uppvärmningen. Bitande kyla, dödliga istappar, tillräckligt med snö för att ge gatukontor rejäl medvind vid budgetförhandlingar och sist men inte minst en kaosartad kollektivtrafik. Jag är ursinnig varje gång jag tvingas att lämna hemmet och om det inte vore för att jag är så full av välvilja och medmänsklighet så skulle jag nog sitta i häktet idag, för folk förlorar verkligen all hänsyn så fort som kollektivtrafiken kukar ur mer än vanligt. Det finns dock ett par saker som jag finner intressant med den rådande situationen och det är hur trafikföretagen och vi som konsumenter agerar efter vårens intrång.

"This is the coldest place I've ever been to" sade Taylor Rice - med sin oerhört klädsamma mustasch vilandes på överläppen - lördagnatten den 30 januari och det har verkligen varit en helt sinnessjuk inledning på 2010. För mig är detta något helt nytt (så här mycket snö har jag knappt sett på tv) men jag är helt säker på att SJ, Västtrafik, Göteborg, staten med flera har upplevt liknande situationer förut, och frågan varje människa med förmågan att kunna steka bacon då borde ställa sig är hur denna infrastrukturella ödeläggning kan hända igen? Varför har ingen åtgärdat bristerna? Hur resoneras det egentligen på kontoren? "Snö? Nä vi svenskar är ju kända för våra vackra solbruna blonda tjejer. Nej för fan, här snöar det inte".

Västtrafik drar in resegarantin, informerar så lite som möjligt och låter hundratals resenärer spendera dagarna på hållplatser. Sveriges Järnvägar väljer att skylla allt på staten (förefaller sig inte särskilt konstigt då SJ förmodligen är rätt bruna på att den nuvarande regeringen löser upp monopolet) då de anser att de inte fått tillräckligt med deg vilket är ungefär som att skylla snatteri på att föräldrarna ger en för lite i veckopeng. Infra-Åsa (vilket är ett roligt namn i dubbla hänseenden; hon är infrastrukturminister och blev (infra)röd i ansiktet när hon medverkade i Debatt) skickar i sin tur skulden till de rödgröna men det är nog främst för att locka/bibehålla väljare, hon hade lika gärna kunnat dra monopol-kortet och sagt att SJ inte är (marknads)effektiva. I detta fall är det dock mestadels beslutsfattarnas fel - oavsett mandatperiod - då de inte sköter sina naturliga monopol tillräckligt bra. Men det är inte bara politikerna som ska beskyllas utan det finns en samhällsgrupp som också ska utkrävas på ansvar; de svenska konsumenterna som trots medborgarskap i ett av världens friaste och öppnaste länder lever som slavar under tidtabeller och förseningar. Men hur missnöjda vi än är så kommer vi ändå att fortsätta att konsumera trafikföretagens tjänster och svär istället bittert när priserna höjs, och högre skatter klingar som Pontiak i öronen. Vi vill ha servicekvalitet men är inte villiga att betala för det.

Marknadsmisslyckande kallas det. Lev med det.

Ha det!
// Yeahns

Rubriken är från låten Tillbaka till djungeln av Babian.


, , , , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Lustigt och höra en president tusentals mil härifrån säga saker och sanningar 100 ggr ärligare än våra egna.

    http://www.tv4play.se/aktualitet/nyhetsmorgon?videoId=1.1014115

    Då står något djävligt ill atiill.

    Slutsats = media och politiksverige är = Cia Sverige.

    Tycker det märks rätt tydligt med tanke på raidade Pb servrar google Nsa echelon, statskulden till pappa bush + falska ubåtsänkningar.

    Kommer och visa vilka hycklare ni alla är.

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte riktigt hur du kom in på det här av att läsa inlägget ovan (det där med öppenhet och frihet?) men visst går det att ifrågasätta en hel del av de vägval den svenska politiken valt. I synnerhet på senare tid med t.ex. FRA som går emot det Sverige - vanligtvis - står för. Dock är vi rätt långt ifrån den svartmålande bild du försöker måla upp och att länka till en snubbe som styr en marxistisk diktatur hjälper dig föga i din argumentation.

    Jag vet inte om du inkluderar mig i din hyckelsmädelse men om så; på vilka grunder du ger ifrån dig det påståendet? Märk väl att jag varken håller med eller bortförklara mig från det, jag är mest nyfiken.

    SvaraRadera