onsdag 10 februari 2010

Gör om, gör rätt

facebook är ett fantastiskt socialt nätverk med dess smidighet och geniala programmering. Dessvärre så håller inte alla funktioner samma kvalitet, och samma sak går att säga om användarna.

För det första så stör jag mig på att folk blir fans till vad fan som helst (vänta här tills ordvitsen har lagts sig innan ni fortsätter läsa)! Ordet fan är en kortform av fanatiker vars innebörd - enligt NE - är en person "som hårt och blint kämpar för någon sak i övertygelsen att alla motståndare har fel" och till det behövs inga rationella argument. Det här med att vara fan är alltså någonting som är närmast heligt, en relation på liv och död. Jag finner det oerhört svårt att tro att någon har en sådan förbindelse med exempelvis karaktären "Tobbe, (torbjörn) från Eva & Adam", "Gul bil! (leken)" eller hemsidan "after12.se" med den oklara inriktningen på nattlivet i Skara, Skövde och Göteborg. Nåväl, jag ska väl inte dra för stora växlar av det här då folk förmodligen bara vill ha koll på och lista saker som de mer eller mindre gillar men fan är helt klart fel ord.

Apropå att vara ett fan av någonting så har jag ännu svårare att begripa varför folk blir ett fan av alla sidor som borde vara en grupp. Det finns tusentals exempel såsom "Vi som är trötta på lögner och svek", "Vi som har haft sex med någon i vår vännerlista", "vi som hör våran sms signal när vi inte ens fick nåt sms!", "Var e du? * På väg* så e man fortfarande hemma" eller "HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.....wait, I don't get it?". Förstår ni vad jag menar? Det går att gnälla sig till döds över folk som vill tydliggöra självklarheter, bjuda på vem-bryr-sig?-information och/eller som är oförmögna att urskilja och hålla sig borta från inkorrekt språk, men min mening här är att alla ovan nämnda fan pages har syftet att samla personer som besitter en viss egenskap - eller snarare brist på andra egenskaper - eller som har en viss åsikt och då borde en grupp vara mer lämplig. Som det ser ut nu så tyder allt snarare på att folk exempelvis är fans till gruppen "vi som älskar mjukisbyxor :)", och för att knyta an till resonemanget i förra stycket så är det för mig helt oförståeligt hur någon kan anse att just denna grupp har rätt och att alla andra är helt ute och cyklar. Fast det är klart; avslutas gruppnamnet med en lobotomerad smiley så får man rätt snabbt en bild av gruppmedlemmarnas och sedermera fansens begåvningsreserv.

Ha det!
// Yeahns

PS. Raden nedanför länkar till andra bloggar som satt samma etiketter på sina inlägg och därmed har ITHMG blivit en del av ett bloggnätverk. DS.


, , ,

5 kommentarer:

  1. http://www.facebook.com/pages/Become-a-fan/104802410390?ref=sgm

    SvaraRadera
  2. Den är ju visserligen rätt klockren men nej tack. Du är för övrigt en av de "onda"!

    SvaraRadera
  3. Jo jag vet det har blivit lite väl många sidor för mig nu. Fast det är ändå skönt att följa saker man gillar och få uppdateringar om dem, ungefär som på twitter.

    SvaraRadera
  4. Personligen är jag lite inne på Jacobs linje där. Kanske borde Facebook byta namn på företeelsen? Istället för fan använda sig av follower? Människor som följer gruppen/sammansvärjningen/idiotin får statusuppdateringar de kan lajka, samt diverse annan mer eller mindre hjärndöd information. Felet ligger först hos användaren, rätt där Yeahns men sedan hos Facebook som inte hängt med då en av deras funktioner utvecklats.

    SvaraRadera
  5. Jo, som jag skrev i slutet på andra stycket; "fan är helt klart fel ord".

    SvaraRadera