måndag 15 februari 2010

Nyöppnade öron

Jag vet inte vad ni lyssnar mest på för tillfället men själv har jag fastnat i träsket med iransk soul/funk/psykedelia/pop/progg från 60-70-talen. Vem fängslas inte av Solis stämma i hitten Miravi och vem kan stå emot gunget bakom divan Googoosh (eller گوگوش طلاق som hon heter från höger) i låten Talaagh? Det finns en hel del guldkorn att hitta i det träsket för det jag har hört är förvånansvärt bra och om inte annat så är det häftigt att lyssna på iransk musik. Fram tills nu visste jag inte hur mycket de iranska musikerna har influerats av samtida musik från väster (dessvärre så avstannade det i och med den iranska revolutionen där de islamiska fundamenten gick segrande). Jag har inte lyssnat mycket men jag kom över en samlingsskiva via magiska. och sedan dess har den spelats regelbundet. Visst blir jag rätt less på att sångarna alltid avslutar varje versrad med en utdragen vokal ("hiiiiii", "naaaaa", "dooooo") men musiken är ju gudabenådad och jag ska definitivt gräva vidare.

Här får ni höra när Mehrpouya går lös på sitaren i en instrumentell låt som lätt skulle platsa hos nattklubben Nefertiti:

Mehrpouya - Soul raga

Ha det!
// Yeahns


, , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar