onsdag 24 februari 2010

You come at the king, you best not miss

När vintern är bortom all reson så gäller det att bunkra upp med inomhusaktiviteter. Själv har jag laddat upp med serier, så när väderleken är Andra Avenyn så håller rutan riktigt hög klass. Först ut var BBC-produktionen Ideal - vilken jag omnämnt tidigare - som handlar om en langare i Manchester och tittaren får följa med i en värld av knark, gängvåld, porr, otrohet, nymfomaner och andra sexuella avarter, allting kryddat med brittisk slang. Serien är en fullfjädrad komedi skriven på ett genialt sätt där finurliga one-liners blandas med urkorkade påståenden. Det ena avsnittet är sjukare än det andra men allting verkar vettigt när det sker.

Det finns flera klipp från serien uppe på DuRör. Kika runt lite och köp sedan serien eller dra ner den från P-bay, vadhelst du trivs med. Här ser vi hur Psycho-Paul, Cartoon Head och Stevel Knievel försöker pracka på Moz kokain:


När fem säsonger av Ideal var slut så gav jag mig på nästa projekt, The Wire. Jag har bara kommit en bit in på första säsongen så jag ska inte ge mig in på en recension, men jag är helt klart på tråden. Fortsätter de fyra andra säsonger i samma stuk så är det utan tvekan den bästa serien jag har sett, kommer att se och som kommer att skapas, allt i enlighet med Mikebikes ord. Det tar några avsnitt innan man kommer in i det men därefter är man fast.

Serien utspelar sig i Baltimore ett gäng år tillbaka i tiden och handlar om ohederliga poliser i en i övrigt skitig stad fylld av gängvåld, knark och politik. Handlingen, manuset, karaktärerna, smutsen... Allt är så genomtänkt att man som tittare känner sig ensam när eftertexterna börjar rulla. Här får vi se när D'Angelo förklarar hur samhället fungerar:


Ha det!
// Yeahns

Rubriken är från The Wire.


, , , ,

1 kommentar:

  1. Jag har inte kommit igång med The Wire än fastän det var ett bra tagsen jag skulle börja kolla. Men det där låter lovande i alla fall, får försöka börja efter OS.

    SvaraRadera