torsdag 7 januari 2010

Världens bästa låtar

Äh, vi bränner av två listor till och avslutar musikdelen (på listorna alltså) innan lite mer seriöst bloggande tar vid (om man nu kan blogga på seriöst, och särskilt om jag i så fall kan det). Hittills har endast listor med artister och album redovisats, men en musiker kan aldrig bli större än sina låtar och därför är de två nästkommande listorna de viktigaste. Vi börjar i Sverige och tar oss sedan ut i världen genom att kora "Bästa svenska låt" respektive "Bästa utländska låt":
1. Brännö serenad - Håkan Hellström
2. Mr. John Carlos - Nationalteatern
3. Precis som Romeo - Håkan Hellström
4. Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte hittar hem men det gör jag, tror jag - bob hund
5. Die Mauer - Ebba Grön
6. Politix - Mattias Alkberg BD
7. Istället för musik förvirring - bob hund
8. Strange things will happen - The Radio Dept.
Alla nominerade är ju klasslåtar så det går inte att invända mot listan. Dock är min högst personliga åsikt att det finns bättre låtar från hunden, Alkberg och Nationalteatern (exempelvis Allt på ett kort, Ragnar, Doin' the omoralisk shlagerfestival) men jag är nöjd ändå. Annars tycker jag att Eldkvarns Fulla för kärlekens skull borde ha fått en plats och möjligtvis även Dungens Panda men nu är det som det är.

Utlandet bjuder på följande:
1. Alone again or - Love
2. Don't look back into the sun - The Libertines
3. One of us must know (sooner or later) - Bob Dylan
4. Paint it black - The Rolling Stones
5. Last nite - The Strokes
6. Guns of Brixton - The Clash
7. All along the watchtower - The Jimi Hendrix Experience
8. Idiot wind - Bob Dylan
Här gäller samma sak som ovan. Om jag återigen ska dela med mig av min högst personliga åsikt så vill jag i Bobs fall ha in I want you och/eller Hurricane istället, Stones fall Gimme shelter, Strokes fall Someday och i Clash fall I'm not down (Guns of Brixton anser jag vara en av deras sämsta låtar för övrigt, men fortfarande bra såklart). Annars gillar jag Simon & Garfunkels The sound of silence skarpt, likaså The Beatles A day in the life. Kanske även att The Shins New slang och Okkervil Rivers Unless it's kicks bör nämnas i sammanhanget. Nu vet jag att jag glömt någon låt men låt gå.

Jag slängde ihop låtarna som presenterades i inlägget i en Spotify-lista sorterade efter ordningen som de omnämndes. Dessvärre (för Spotify-fantaster men jippi för mig) så finns inte alla låtarna på Spotify så ni får helt enkelt klara er utan Beatles, Shins, Radio Dept. och i viss mån Bob D.

Ha det!
// Yeahns

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar