fredag 15 januari 2010

Musikåret 2010 så här långt

Det har sannerligen varit en hektisk vecka nu (mest pluggrelaterat) och än är det inte över, så vad gör man? Man förbannar snön för att man inte kan ta ett steg utan att se ut som ett fyllo med ett kort ben, förbannar Läkerol för att de har slagit in varenda halspastill i papper inom en förseglad påse och sedan tröstar man sig med chokladpudding och musik. Men vad är det då man ska lyssna på i början av ett nytt decennium? Vad är nytt och fräscht? Det är väl en högst personlig fråga men jag kan dela med mig av det som jag lyssnar mest på av de album som har släppts/läckt två veckor in på detta år:

Först ut har vi Adam Green som med sina berättande texter ackompanjerade av enkel men rytmisk och fyndig singer-songwriter rock. Albumet Minor Love är hans sjunde soloalbum och släpptes den 11 januari.

Adam Green - Buddy Bradley

Den 11 januari följde även Vampire Weekend upp sin hyllade debutplatta med albumet Contra. På något sätt känns de mognare men det är på bekostnad av entusiasm. Jag saknar deras geniala melodier och fantastiska urspårningar. När de ger sig på det på den nya skivan så känns det tillgjort och det blir mest en massa ljud. Givetvis är det en riktigt bra skiva och jag sjunger efter bästa förmåga med i varje låt men jag hade högre förväntningar. Här har ni Contras svar på A-punk:

Vampire Weekend - Cousins

Ett annat band som släpper sin andra skiva är det experimentella indiepopbandet Yeasayer. Albumet Odd Blood kommer att släppas den 9 februari men har funnits ute på Internet sedan den 10 december förra året. Bandet kommenterade läckaget med orden "Presents are always spoiled for those who open them before they are supposed to."deras twitter dagen efter.

Yeasayer - ONE

The Magic Theatre är ett projekt som uppstått efter att Dan Popplewell och Sophia Churney återigen börjat att arbeta tillsammans (tidigare medverkade de i orkesterpopbandet Ooberman). Albumet London Town är ett konceptalbum som handlar om en snubbe som år 1968 faller i ett tidshål och förs tillbaka till 1888 där han hittar sin livs kärlek. Berättelsen till trots så är det en oerhört vacker skiva där Dan och Sophia tagit hjälp av både en slovakisk och en estnisk orkester. Mycket stråkar, finstämda melodier och bedårande sång. Albumet släpps egentligen den 7 juni men har man lagt ut alla låtar på YouTube så får man skylla sig själv. Här får ni en låt som inte är så talande för resten av skivan (lyssna på Silent snow istället) men jag är förtjust i stråkarna:

The Magic Theatre - London town

Sist men inte minst har vi Broken Bells som är ett samarbete mellan The Shins sångare James Mercer och Danger Mouse (som jag berättat om tidigare). Jag har svårt att sätta fingret på genren men i huvudsak är det väl indiepop med inslag av funk, soul och/eller r'n'b. Hur som helst så är The High Roads ett mycket bra album och ska släppas den 9 mars. Eftersom det är lite ont om låtar på både YouTube och deras MySpace - och de är dessutom skivans sämsta spår (men inte dåliga) - så bjuder jag på The mall and the misery (som kan vara en av årets låtar) jämte följande klipp:

Broken Bells - The high road

Alla album kan hämtas från magiska. och som vanligt så tycker jag att man ska stödja de artister som gör musik man tycker om.

Ha det!
// Yeahns

PS. Bara för att få med något svenskt så kan jag tipsa er om jj's nya låtsläpp; först hans medverkan i P3 populär där han fick fem minuter och sedan två dagsfärska låtar via skivbolaget Sincerely Yours. Allt gratis! DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar