onsdag 20 januari 2010

Bra på riktigt

Eftersom det efterfrågades så kommer här nu en lista på de inte bara fem utan tjugo bästa "gråtlåtarna" och den 20 januari visade sig vara 2010's första julafton. Efter motiveringen "Sådana som man, när man hör dem, måste lägga sig på sängen och hulka ett tag när man hör för de är så fina?" har låtarna valts ut med det lilla undantaget att jag har en utväxt där benen slutar (så "lilla undantaget" är nog inte rätt ordval) och därför gråter eller hulkar jag inte (såvida det inte har med fotboll att göra, såklart), men likväl förstår jag innebörden och har plockat ut tjugo låtar som man nästan måste sluta ögonen till och bara lyssna, njuta och låta tankarna fara iväg. Låtar som kort och gott är bra på riktigt. Nog tjatat, här kommer listan från plats 20 och neråt:
20. Du e för fin för mig - Dungen
19. Ocean of noise - Arcade Fire
18. Bluish - Animal Collective
17. Broken promise land - Weeping Willows
16. Hoppípolla - Sigur Rós
15. Dreams come true girl - Cass McCombs
14. This modern love - Bloc Party
13. Bara ett fån gör så mot sig själv - Moneybrother
12. Precis som Romeo - Håkan Hellström
11. No one's gonna love you - Band Of Horses
10. Det du glömt minns han som älskar dig - Almedal
9. Accident - Speedmarket Avenue
8. Always see your face - Love
7. Stackars Jack - Ulf Lundell
6. Men bara om min älskade väntar - Nationalteatern
5. New Slang - The Shins
4. Fulla för kärlekens skull - Eldkvarn
3. För sent för edelweiss - Håkan Hellström
2. Brännö serenad - Håkan Hellström
1. Alone again or - Love
De flesta låtarna bör ni känna igen, om inte annat härifrån. Jag letade länge efter någon låt av Belle & Sebastian eller Bon Iver men de höll inte hela vägen. Några fler äldre låtar borde nog ha kommit med också men jag är osäker på vilka. Känn er fria att lyncha mig!

Jag skippade att länka till varje låt och lämnar er istället med dessa två länkar:
Listan på Spotify (utan New slang och Accident och med en kortare version av Det du glömt minns han som älskar dig)
Listan i mp3-format

Ha det!
// Yeahns

PS. Almedal släpper förresten sitt andra album den 3 februari. Till Kyrkogården går att förbeställa här! DS.

5 kommentarer:

  1. Aah, jo Bergochdalbanan ska ju helt klart med.

    SvaraRadera
  2. Förträfflig lista. Skulle dock, angående B&S, vilja ha med Lord Anthony. En riktig snyftare.

    SvaraRadera
  3. Man tackar! Jag är glad att se Eldkvarns mästerbit i toppen, men saknar ändå Antony & The Johnsons en aning, och Death Cabs enkla men ack så vackra A Lack of Color skulle gjort sig bra där någonstans kan jag tycka.

    Bör tilläggas att det är fjantigt att gråta till sport.

    SvaraRadera
  4. Kill a man for his giro //
    Visst, snyftare men inte tillräckligt bra.

    Wallflower //
    Njae, Antony är jag inte helt såld på. Visst det är ju jättevackert med stråkar och grejer men inte direkt så att jag får lust att välta kiosker. Samma sak gäller väl Death Cab, möjligtvis Soul meets body i så fall.

    Strange things will happen är ju en annan låt som bör nämnas i sammanhanget.

    SvaraRadera