tisdag 22 september 2009

Då som nu

Som liten knodd satt man ju som klistrad framför dumburken såväl tidig morgon som precis påbörjad kväll. Barnprogram var grejen och det med stort G. Men frågan är om man inte uppskattar dem mer idag, fast på ett annorlunda sätt? Spendera någon timme på YouTube och ni finner snart en guldgruva av magknipeframkallande klipp! Nedan har jag samlat mina topp fem-klipp grundat på mina då- och nuvarande preferenser:

1. Skrotnisse och hans vänner - En oerhört välgjord serie som faktiskt är svensk! Att serien dessutom kittlar mina öron med flera knepiga röster och roliga dialekter (särskilt Kalles västgötska) spelar självklart in.
2. Pingu - Min favoritserie som ung pojke men när jag ser på den nu verkar den rätt störd. Alla olika översättningar - som är mer eller mindre mogna - passar ju nästan in.
3. Yogi Björn - Var långt ifrån toppen förr men nu är ju Bobbos östgötska lika underbar för mina öron som falukorvens betydelse för Kicki Danielsson.
4. SuperTed - Även här har vi ett potpurri av fantastiska röster! Det känns som att det var lite mer rock'n'roll i rösttillsättningen förr. SuperTed var särskilt omtyckt av mig förr då mitt andranamn är Ted.
5. Kalles Klätterträd - I princip enbart för att introlåten är lika bra som jag minns den, i motsats har vi Ika I Rutan som fortfarande är lika obehaglig.

Ha det!
// Yeahns

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar