tisdag 29 september 2009

Deep fascination

Medan ni funderar kring Killamangiros banan-dilemma (imorgon hålls en konferens 16.00 på Utsiktsvägen 4, Motala. Det bjuds på mjölk och nyponsoppa, medtag egen sked) så kan ni ta och lyssna in er på min senaste SJB-upptäckt. Först vill jag dock ta tillfället i akt att dementera gårdagens uppgifter om att jag avskyr bananer enbart på grund av dess konsistens. Det finns många saker som jag ogillar på grund av dess konsistens - såsom tomat och den där förbannade gurkan som näst intill tvångsmässigt ska läggas på varenda köpt hamburgare - och banan är visserligen en av dem, men grunderna till mitt banan-förakt är fler än så. Som liten älskade jag banan (jag älskade förvisso allt i matväg på den tiden. Fram till dagisåldern kallades jag för Bulldozern av somliga släktingar) men så kom en dag då jag kräktes strax efter inmundigandet av naturens dildo. Därefter förknippar jag banansmak med spya likt en Pavlo-uppfostrad hund. Att bananer dessutom luktar illa speglar givetvis också in. Och nej, jag dricker inte Gainomax istället.

I musiktidningen Sonic går det att finna en liten tävlingsartikel längst ner på sida 21 som förklarar att två av bandet The Feelies skivor har släppts i nya versioner (rätt svar på frågan vilken Beatles-låt som tolkas på en av skivorna är Everybody got something to hide except me and my monkey). The Feelies är ett rockband från staterna som han släppa fyra fullängdare under sin aktiva karriär mellan 1976 och 1992. Deras musik kan anses vara lite minimalistisk men är lika enkel att ta till sig vilket i mitt tycke är bandets styrka. De använder sig av långa gitarrslingor som föregår ett lite dovare trum-komp, och det är ganska tydligt att de inspirerats av The Velvet Underground. Här har ni deras i mitt tycke bästa låt:


The Feelies - Moscow nights

Är det bara jag som känner igen den här låten? Från vad vet jag inte - film, serie eller kanske en cover - eller är det bara så att jag hört låten förut? Om någon sitter inne på ett svar så får den gärna meddela mig för jag börjar bli tokig!

Avslutningsvis vill jag bara tipsa alla som gillar Bon Iver och/eller Fleet Foxes om bandet Volcano Choir. De är långt ifrån lika sagolika som mina liknelser men de säger snarare mer om deras klass än VC's, detta trots att Justin Vernon är en av medlemmarna i bandet.

Ha det!
// Yeahns

Rubriken är en låt av The Feelies.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar