lördag 24 oktober 2009

Heja Sverige friskt humör

Tidigare skrev jag att jag höll på att lista de 25 bästa svenska låtarna utgivna efter millennieskiftet och berättade lite om svårigheterna med arbetet. Det blev ingen topp 25-lista. Inte heller en topp 50-lista. Däremot så blev det en topp 50-samling! Det föreföll sig nämligen så att jag bemötte oerhörda krämpor när jag skulle rangordna låtarna så det fick bli en samling istället och då har jag istället bara några utslag att brottas med.

Jag känner mig fortfarande inte bekväm med samlingen men för att få det hela ur huvudet så får den bli som den är. Givetvis präglas den mycket av 2009 då jag inte hunnit att "tröttna" på de låtarna ännu men jag har försökt att se det ur ett längre perspektiv. Jag har också försökt att få med så många olika artister som möjligt (annars skulle listan i princip enbart bestå av Håkan) men några artister fick ändå lov att ta med sig två eller fler låtar, de är bättre än andra helt enkelt. Annars så är det väl inte så mycket mer att tillägga förutom att jag gjort två undantag för bob hund-låten (låten gjordes i början av 90-talet men finns med på ett album från 2002) samt BD-låten (inte deras bästa låt på långa vägar men BD måste vara med) som finns med bara för att jag ville få med dem. Kanske att The Legends skulle fått komma med också men det blev trångt mot slutet. Samlingen är för övrigt garanterat TTA-fri!

Jag skulle kunna lämna er med en redogörelse samt en kortare motivering för varje låt här på bloggen men så kom jag på den briljanta idén att ge hela samlingen till er! Så här har ni alla 50 låtar (plus en bonus som jag bara kände för att slänga med, gissa vilken!) i en rar-fil, bara att klicka hem! De flesta låtarna sitter ni nog inne på redan men ni kan nog hitta en hel del annat gött. Jag får väl också passa på att dra till med en sådan där "Disclaimer"; syftet är inte att sprida musik och/eller att förstöra för artister utan för att tipsa andra så att de senare kan skutta iväg till skivbutiken. Om nu någon ändå tar illa vid sig så är det bara att höra av sig så förstör jag länken ögonaböj!

Förslagsvis gör ni en spellista av samlingen. Min lista har samma namn som detta inläggs rubrik. Mycket nöje!

Ha det!
// Yeahns

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar