torsdag 12 november 2009

Dark night of the soul

Kollektivtrafikens reklamutrymmen har på senare tid fascinerat mig och då är det i synnerhet en som fångat min uppmärksamhet. Andreas Roman har skrivit en bok kallad Mörkrädd och tydligen är det den första pocketboken som är taggad. Men nu är det inte just taggningen som är anledningen till mitt intresse (jag har varken förstått mig på eller satt mig in i tagg-funktionen) utan det faktum att en kille med efternamnet Roman har skrivit en bok. Är det inte underbart att någon tillägnar sitt yrkesliv till en bokstavlig tolkning av sitt efternamn? Hur hade det sett ut om herr Roman hade kört glassbilen istället? Det är ungefär som att Brad Pitt inte skulle syssla med penisavgjutning eller som att Julian Casablancas inte skulle bo i ett vitt hus.

På tal om mannen med det vita huset (icke att förväxla med Solna AIK's guldgosse Flavios agent mannen med den gula hatten) så kommer han på Sverige-besök med en nyss utgiven soloplatta i bagaget. Den 1 december spelar han på Göta Källare i Stockholm och vad det verkar så finns det biljetter kvar (jag ska dock inte dit men ni andra kan ju gå). Hur som helst, hans nya skiva låter sådär i en Strokes-fantasts öron - tre-fyra låtar håller bra kvalité - och därför kan det vara skönt att veta att han inte helt ställt gitarren åt sidan till förmån för synten. I juni gav nämligen David Lynch ut en fotosamling som skulle fungera som en bildlig berättelse till en skiva skriven och producerad av artisterna Danger Mouse och Sparklehorse. Varje låt på skivan sjungs därefter av ett antal olika artister såsom The Flamin Lips, Iggy Pop och inte minst Julian Casablancas. Även Sverige får vara med på ett hörn i form av Nina Persson.

Skivan har på grund av rättighetstjafs med Danger Mouses bolag EMI inte utgivits men tack vara den teknologiska utvecklingen så är det ganska lätt att komma över saker ändå, särskilt när skivan streamas utan kryptering på NPR.

Här har ni Julian Casablancas bidrag som enligt mig ger förhoppningar inför The Strokes nya album nästa år, även fast han inte bidrar mer till låten än sång:

Danger Mouse & Sparklehorse - Little girl (feat. Julian Casablancas)

Ha det!
// Yeahns

Rubriken är titeln på skivan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar