måndag 9 november 2009

Si non é vero, é ben trovato

Solna AIK's dubbla guldhjälte (tvi, tvi, tvi) Ivan Óbolo har - som den fotbollsintresserade publiken redan vet - via sin agent deklarerat att han ämnar att lämna Allsvenskan. Den offentliga anledningen är att han vill spela i ett bättre lag i en bättre liga, men som den grävande journalist jag inte är så har jag luskat fram ytterligare en anledning.



Óbolo var länge tveksam till att en flytt från argentinska högstaligan till Sveriges dito var en bra idé men med löften från Solna-klubbens ledning om att rollspel - eller lajv som det också kallas - var ett populärt fritidsintresse bland hans kommande lagkamrater så blev han övertygad. Sverige är ju faktiskt ett oerhört skogsbeklätt land exemplariskt för veckolånga lajv.

Ända sedan Peter Jacksons filmatisering av Sagan Om Ringen-trilogin har Óbolo haft en förkärlek till verklighetsflykter i sagoklimat och har därför sparat ut till en riktigt busig trollfrisyr eller "Frodo-frippa" som han själv kallar den efter två år i Stockholm. Även hans mäCktiga näsa som får resten av ansiktet att se lite trångt ut passar väl till hans hobby. Livet både på och utanför fotbollsplanen har varit bra för Óbolo - eller Turolf som han kallar sin karaktär - men nu har han ledsnat lite på lagkamraternas fantasilöshet och enkelspårighet och säger själv om saken:
- Alltså jovisst, jag hade jättetrevligt här i Stockholm till en början men samtidigt tror jag att jag blev lite förd bakom ljuset, eller inte direkt avsiktligt vilseledd utan något mer av en sanning med modifikation. Lajvet var inte alls som jag tänkte mig här. Jag har haft det jättebra - vilket har visats på planen - men däremot har Turolf fått lida något fruktansvärt. Han har aldrig fått komma till sin rätt, till den miljö han trivs i. Killarna i laget vill ju bara lajva i kloakerna och där passar inte Turolf in. Och galgar, vad är det för jävla tillhyggen!? Turolf vill ha, behöver och kräver svärd, yxor och sköldar!
Dessutom säger Òbolo att det är alldeles för lite "ligga" i lajv, åtminstone för hans del:
- Det var mer i Argentina, för att inte tala om när jag var på internationell-lajv i Rumänien 03. Där diggar tjejerna troll! Men på råttbrudarna går Turolf nit. Öhrlund har ett för ändamålet mer fördelaktigt utseende. Han har flera skåror på sin svans.

Ha det!
// Yeahns

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar