torsdag 25 mars 2010

Kung i baren?

Idag är det den 25 och vips har siffrorna på kontoutdraget vuxit som om det vore trolleri. Från existensminimum till apanage, sådär bara. Bortsett från de uppenbara överdrifterna i bägge hänseendena så fungerar det ungefär så och livet känns ånyo värt att fortsätta. Det är dock en kortvarig lycka för snart minns man högen av räkningar man samlat på sig till detta datum. Samma sak varje gång. Idag var inget undantag, eller jo i den meningen att jag samlat på mig en extravagant stor hög.

Nationalencyklopedin definierar bidrag med följande ord "pengar som man kan få från staten eller kommunen för att kunna betala vissa utgifter". Jag skulle vilja göra ett tillägg där; "bidrag är pengar som man kan få (på lån) från...", för jag fick då inga pengar. Nej jag ska betala tillbaka det jag en gång fick. Försäkringskassan kom - i början av detta år - nämligen på att jag fick bostadsbidrag 2008 och det skulle jag då alls inte ha fått. Eller jo, ifall jag inte hade fått ett sommarjobb så skulle det ha varit lugnt. Jag tycker att det är lite lustigt. Det första halvåret då jag rättmätigt fick bostadsbidrag så förvärvsarbetade jag inte och allt var ordning och reda. Men när jag sedan fick ett semestervikariat och kom på att "Visstitusan, nu behöver jag inte bidrag längre" så ändrade jag mina uppgifter så att det blev indraget.

Nu är jag alltså återbetalningsskyldig för hela 2008 som om mitt dåtida framtida sommarjobb redde upp min livssituation det första halvåret. Jo, jag förstår ju att det är så det fungerar, bör fungera och hur det fungerar, men det var ju ändå inte så att jag levde loppan den sommaren. Visserligen tog jag ett Jisander-bad i Troppan, blev tjenis med Pepe och delade en Hummerlimousin med Noppe men det är väl mer eller mindre mänskliga rättigheter? Eller? Jag klippte mig ganska sent den sommaren; var det så att jag - undermedvetet - förvandlades till en helrörstörstande stekare och det var det som Försäkringskassan blev bruna på? Jag kan bara spekulera...

Hur som helst, jag har inte kvar några av 2008-års inkomster nu när jag ska göra 2008 rätt för mig. Kan de inte kolla upp det innan? Liksom "Nämen den här killen har ju bara en halvliter mjölk och Mission Impossible-trilogin i skattkistan, vi kan la vara lite piano med honom? Det gör ju ingen fattig rik det där". Nåväl, nu är det som det är och det är betalat och klart. Imorgon börjar helgen och den kvarvarande summa jag har kvar ska köpa lycka för. Inte ens kungen kommer att vara kung i den bar jag står vid; ty det finns bara en sann glädje här i livet, och det är kemisk glädje.

Ha det!
// Yeahns


, , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar