Den 14 mars släpptes årets påsköl på Christer Petterssons tillika min favoritbutik Systembolaget (jag och Christer har fler likheter än man kan tro. Dräparen är en annan) men det var först i lördags som jag och mina gelikar samlades för årets provning. Förra årets provning utmynnade i en riktigt höjdarkväll, men dessvärre var det inte på grund av ölen utan delikatesserna som inmundigades innan. Så det var utan någon större förväntan som vi tog oss an drycken som till antalet var lika många som Jesus lärjungar, och i ärlighetens namn kom vi inte närmare himmelriket än så men innan betygen redovisas så ska jag berätta hur provningen gick till.
Påskölen - som alltså detta år var tolv till antalet (nio ale och tre mörka lager) om någon nu slumrade på religionen - delas broderligt - som om nu bröder delar lika - mellan deltagarna och betygsätts därefter i skalan 1-10 på både smak och lukt. Detta år bestod sällskapet av sju testpersoner (alla herrar varav två har professionella erfarenheter), tre damer som vackert tittade på och en hyfsat långhårig snubbe med en glädjesmittande västgötska. En salig blandning kan tyckas men öl förenar. För att ytterligare höja stämningen så spelades det även musik i bakgrunden, något som visade sig smälta in något alldeles fenomenalt mellan allt skål och skrål.
Vad karaktäriserar då påsköl? Överlag så är den lite mörkare och fylligare än vanlig öl och likheter med julölen kan göras fastän ölen vid julbordet är än mer smakfull, på gott och ont ska tilläggas. Det känns dock som att påsken är en bortglömd öl-högtid - trots nyss gjorda jämförelse - jämte vinterhalvårets bestar oktoberfesten och julen. Med det sagt så går vi över till betygen. Av bekvämlighetsskäl och för att bibehålla ert intresse så redogör jag endast årets topp-tre samt de två stackare som får dras med skammen. Däremellan var det inga som stack ut och förtjänar således inget omnämnande.
To-to-to-to-toppen:
1. Sigtuna Röd Påsk 27,90:- | 6,2% - Smak: 7,71 Lukt: 7,14 Totalt: 14,85
2. Mikkeller Hoppy Easter 34,90:- | 6,6 % - Smak: 7,14 Lukt: 7,14 Totalt: 14,28
3. Dugges Påsköl 29,80:- | 6,0% - Smak: 6,14 Lukt: 6,71 Totalt: 12,85
3. Sigtuna Easter Ale 26,90:- | 5,6% - Smak: 6,14 Lukt: 5,57 Totalt: 11,71
Bo-bo-bo-bo-botten:
11. Pumpviken Påsköl 29,10:- | 5,8% - Smak: 3,71 Lukt: 5,29 Totalt: 9,00
12. Jämtlands Påsköl 24,90:- | 6,0% - Smak: 3,57 Lukt: 2,43 Totalt: 6,10
I brist på underhållande kommentarer så avstår jag även från att presentera dessa. Det var mest beska, rost, strävhet, frisk, citrusinslag, ja sådär som öl smakar helt enkelt. Någon smiley skymtades här och där också men så muntert ska vi inte ha det här. Annars så var det ett år där omtanken bakom etiketterna verkar återspegla innehållet. Sigtuna knep även detta år förstaplatsen - trots att ölen inte är densamma - med en smått socialistinspirerad etikett. Därefter kom danska Hoppy Easter med den taskigt illustrerade men ändå glädjefulla kaninen, och på en delad tredjeplats - det är ju trots allt i munnen det ska smaka - har vi två etiketter som får en att tänka på Japan, Kina, Indien och andra länder som diggar solar och den gula färgen (det har inte med hudfärg att göra kanske bör tilläggas). Även i botten ville man visa sig kreativ och vad vore då mer passande än att släpa upp Storsjöodjuret från just botten? Jodå, Jämtlands intention var måhända att visa sig rolig och finurlig men såhär i efterhand funderar man mest på huruvida de låtit små storsjöodjur simmat runt i jästen eller ej. Det är även intressant att Jämtlands bryggeri - genom sin etikett - fastställer att storsjöodjuret inte är ett däggdjur.
Ha det!
// Yeahns
Påsköl, 2010, Provning, Öl, Manlighet, Hitte på-connoisseurer
Påskölen - som alltså detta år var tolv till antalet (nio ale och tre mörka lager) om någon nu slumrade på religionen - delas broderligt - som om nu bröder delar lika - mellan deltagarna och betygsätts därefter i skalan 1-10 på både smak och lukt. Detta år bestod sällskapet av sju testpersoner (alla herrar varav två har professionella erfarenheter), tre damer som vackert tittade på och en hyfsat långhårig snubbe med en glädjesmittande västgötska. En salig blandning kan tyckas men öl förenar. För att ytterligare höja stämningen så spelades det även musik i bakgrunden, något som visade sig smälta in något alldeles fenomenalt mellan allt skål och skrål.
Vad karaktäriserar då påsköl? Överlag så är den lite mörkare och fylligare än vanlig öl och likheter med julölen kan göras fastän ölen vid julbordet är än mer smakfull, på gott och ont ska tilläggas. Det känns dock som att påsken är en bortglömd öl-högtid - trots nyss gjorda jämförelse - jämte vinterhalvårets bestar oktoberfesten och julen. Med det sagt så går vi över till betygen. Av bekvämlighetsskäl och för att bibehålla ert intresse så redogör jag endast årets topp-tre samt de två stackare som får dras med skammen. Däremellan var det inga som stack ut och förtjänar således inget omnämnande.
To-to-to-to-toppen:
1. Sigtuna Röd Påsk 27,90:- | 6,2% - Smak: 7,71 Lukt: 7,14 Totalt: 14,85
2. Mikkeller Hoppy Easter 34,90:- | 6,6 % - Smak: 7,14 Lukt: 7,14 Totalt: 14,28
3. Dugges Påsköl 29,80:- | 6,0% - Smak: 6,14 Lukt: 6,71 Totalt: 12,85
3. Sigtuna Easter Ale 26,90:- | 5,6% - Smak: 6,14 Lukt: 5,57 Totalt: 11,71
Bo-bo-bo-bo-botten:
11. Pumpviken Påsköl 29,10:- | 5,8% - Smak: 3,71 Lukt: 5,29 Totalt: 9,00
12. Jämtlands Påsköl 24,90:- | 6,0% - Smak: 3,57 Lukt: 2,43 Totalt: 6,10
I brist på underhållande kommentarer så avstår jag även från att presentera dessa. Det var mest beska, rost, strävhet, frisk, citrusinslag, ja sådär som öl smakar helt enkelt. Någon smiley skymtades här och där också men så muntert ska vi inte ha det här. Annars så var det ett år där omtanken bakom etiketterna verkar återspegla innehållet. Sigtuna knep även detta år förstaplatsen - trots att ölen inte är densamma - med en smått socialistinspirerad etikett. Därefter kom danska Hoppy Easter med den taskigt illustrerade men ändå glädjefulla kaninen, och på en delad tredjeplats - det är ju trots allt i munnen det ska smaka - har vi två etiketter som får en att tänka på Japan, Kina, Indien och andra länder som diggar solar och den gula färgen (det har inte med hudfärg att göra kanske bör tilläggas). Även i botten ville man visa sig kreativ och vad vore då mer passande än att släpa upp Storsjöodjuret från just botten? Jodå, Jämtlands intention var måhända att visa sig rolig och finurlig men såhär i efterhand funderar man mest på huruvida de låtit små storsjöodjur simmat runt i jästen eller ej. Det är även intressant att Jämtlands bryggeri - genom sin etikett - fastställer att storsjöodjuret inte är ett däggdjur.
Ha det!
// Yeahns
Påsköl, 2010, Provning, Öl, Manlighet, Hitte på-connoisseurer
Hur stod sig Kalaspåskölen då?
SvaraRaderaDen var inte särskilt kalasig och nådde endast upp till en tiondeplats. Tredje sämst med andra ord.
SvaraRadera