onsdag 5 augusti 2009

13-15 augusti

Vi fortsätter med festivalandet och konstaterar därmed att Way Out West idag släppte sitt spelschema. Liksom tidigare år så är schemat späckat och det blir till att prioritera bort artister för andra artister (någon öl till överpris kommer knappt att hinnas med). Vid första anblicken av spelschemat så blev jag lite opepp för att fredagen blir oerhört tajt och för att mina lördagsprioriteringar spelar så pass tidigt och nästan samtidigt, men mest för att jag ska göra tentan som jag missade på grund av min Astra-vistelse på fredagsmorgonen. Jag vet inte riktigt hur de tänkte på Luger för fredagen känns överbelastad - särskilt med snarlika musiker - medan lördagen verkar alldeles för ojämn både i musikstil och på tunga namn. I vilket fall som helst så blir det till att göra det bästa av situationen och nedan presenteras de akter som jag väljer emellan.

Torsdag:
Här står jag och väger mellan två klubbspelningar och som om inte det vore nog så har saftskallarna på Göteborgs Kulturkalas bestämt sig för att konkurrera med WOW och bokat in en hel del sevärt på torsdagen.
Kulturkalaset erbjuder tonårsångestpunkrockarna Samtidigt Som 19.30-20.30, den vackra och melodiska Hello Saferide 19.45-20.45, göteborgsindie á la tidig Håkan Hellström i Almedal 21.30-22.30 och sist men inte minst ett gäng snubbar som kallar sig bob hund 21.30-23.00. Som ni ser så krockar de ju med varandra också och om man är ett fan av Johan Palm så blir det ännu kämpigare då han går på klockan åtta, men det är man ju inte...

Way Out West har en hel drös med attraktiva klubbspelningar men det är två som sticker ut lite mer:
På Parken spelar de lågmälda postrockarna i Skriet, den kvinnliga popdrömmen St. Vincent och instrumentalpopparna - som jag kallar världens bästa band som ingen vet om (det är de och The Clues) - i Fontän.
I Kajskjul 8 kommer världens bästa Theodor Jensen att spela och därefter tar Joel Alme vid. Dessutom ska en hemlig gäst dyka upp och det kan vara allt från Henrik Berggren till något mindre göteborgsband. Det är i alla fall ingen som bokfört en spelning i Göteborg på sin MySpace än så länge.
Hur spännande det än är med en hemlig artist så tror jag nog att Parken tar hem min närvaro av den anledning att jag garanterat kommer få fler tillfällen att se Theo och Alme. Kulturkalaset bojkottar jag av ren förbannelse.

Fredag:
Nu blir det stressigt! Tenta 9 till senast 15 och sedan iväg till Slottsskogen där prioriteringarna är Bon Iver, Band Of Horses, Antony & The Johnsons samt Arctic Monkeys:
13.30 Timo Räisänen - Denne konsertstrippare var en av de bästa spelningarna på WOW 2007 men det var också då som han var som bäst.
14.30 Bon Iver - Så vackert, så melodiskt och så lidelsefullt.
15.35 Beirut - Stundtals knepigt, stundtals experimentellt och stundtals genialt.
16.15 Grizzly Bear - De är ju som alla andra amerikanska indierock-band och det är ju alltid bra.
16.40 Band Of Horses - Som direkt ovanstående bara det att dessa skäggiga män sitter inne på en av milleniets bästa låtar i och med No one's gonna love you.
19.00 Wilco - Se de två senaste och släng in lite alternativ popcountry.
19.15 Laakso - My Gods med låtarna High drama och Right back at you är en väldigt bra skiva men annars så känns de lite halvdana.
20.15 Antony & The Johnsons - Här har vi en kille som kan sjunga utan att ens(!) ha varit med i Idol och dessutom så kommer det vanligtvis finstämda bandet att bli kompade av Göteborgs Symfoniker. Uppemot 65 personer på scen, jojo!
21.15 Röyksopp - Kan dem inte särskilt bra men det blir säkerligen bra tryck.
21.35 Glasvegas - Fjolårets hype kommer till Sverige för tredje(?) gången i år och har man redan sett dem så känns de sådär hett. Har man däremot inte sett dem så ska man vara brakladdad!
22.40 Arctic Monkeys - Förmodligen Englands mest framgångsrika band just nu och experimentell rock blir väldigt bra när Alex Turner står vid micken. Den 24 kommer deras tredje platta ut och den finns redan att hämta hos Piraten.
Efteråt bär det av till någon klubb men då ingen känns riktigt klockren så går jag dit mitt sällskap tar mig. Pustervik där småmelankoliska Jessica Lea Mayfield, dåtidspopinspirerade The Morning Benders och helt-okej-men-lite-intetsägande Vetiver spelar kanske?

Lördag:
Lördagen är som sagt något lugnare och här prioriteras [ingenting], Vampire Weekend och Olle Ljungström. Dessvärre krockar de två sistnämnda vilket är synd för den svenske 90-talslegenden.
14.30 [ingenting] - Sveriges mest underskattande band är ett epitet som jag gillar att sätta på dem och därför ska jag ge dem allt jag har.
14.35 Calexico - Det går ju inte riktigt ihop på grund av ovanstående men det vore ju kul om man hann se deras cover på en av tidernas bästa låtar; Alone again or av mitt favoritband alla kategorier, Love. Om de nu spelar den vill säga.
15.40 Vampire Weekend - De gjorde fjolårets bästa album och deras Paul Simon och afrika-inspirerade pop är fullkomligt makalös och ensam i sitt slag!
16.00 Olle Ljungström - "Bland vissa är jag Gud, för andra bara oljud" säger han om sig själv och det är svårt att vara så klockren.
17.45 Florence Valentin - Kan de göra det igen?
19.30 Wolfmother - Det kan bli en konsert med mycket ös och bara för att Joker and the thief figurerat i Jackass-sammanhang så ska man inte bojkotta dem.
20.00 Basement Jaxx - Inte min grej egentligen utan det är mest för att ha sett dem bara.
21.15 My Bloody Valentine - De var ju på gång till WOW ett annat år men struntade i det eftersom de inte fick spela så högt som de ville. Nu är jag nyfiken på om det är MBV eller WOW som gett vika.
22.35 Lily Allen - Hon är ju helt okej ändå, och sött för att vara britt.
Nu blir det en rush till Trägår'n för att kika på underliga men härliga Gang Gang Dance, Storbritanniens svar på/föregångare till Niccokick i Let's Wrestle och till sist får Deerhunter avrunda med sin ambientrock.

Sugen? Haka på!

Ha det!
// Yeahns

5 kommentarer:

  1. Ta med öronproppar till MBV, det ska jag göra. Jag tror det kommer vara högljutt, noise och helt fantastiskt.

    SvaraRadera
  2. HALLÅ HALLÅ HALLÅ
    Patrick Wolf då?!

    SvaraRadera
  3. Jacob //
    Äh! Är det för högt så går jag och dricker öl och lyssnar på avstånd istället.

    Wallflower //
    Men han är ju så satans tidigt! Vad ska man göra när han går på innan man vaknar? Men vi får väl se...

    SvaraRadera
  4. Jag kommer tyvärr skicka mjältbrand till den idiot som missar herr Wolf när man a) har biljett till WOW i sin ägo, och b) får chansen serverad.

    SvaraRadera
  5. Okej, jag kollar posten då! För ärligt talat så är jag inte särskilt imponerad av snubben som byter hårfärg som en annan byter kalsonger. Men som sagt, vi får se.

    SvaraRadera