torsdag 20 augusti 2009

Säkert jätteröligt öm män här den humörn

Det är möjligt att jag haft en osedvanlig morgontrötthet och -irritation den senaste tiden för varje gång som jag promenerar upp till bussen så blir jag förbannad. Där möts jag av en mörkblå reklamskylt med endast ett ord skrivet i en illgul färg som bildar en kontrast. "Väknä!" står det.

Det är Kalles Kaviar (som för övrigt har en sjukt störig hemsida) som gör reklam för sin senaste lansering; Kalles prickiga som tydligen ska vara en prickig historia innehållande färskost och en gnutta kaviar. Inget fel i det - kaviar är inget favoritpålägg men det går ner - utan det är sättet de marknadsför produkten på. Varje gång jag ser den där kampanjen så stör jag mig dels på att den är ful, tråkig och språkligt felaktig, och dels för att jag kommer att tänka på en grisbonde (både i bokstavlig och bildlig bemärkelse) från typ Trollhättan som står och ropar "Väknä!" åt sina polska arbetare med en käpp i handen. Han står där i ett par blåa arbetsbyxor, gröna stövlar och en rödrutig sliten skjorta. Han är orakad och bär en svart reklamkeps från "Nordgrens åkeri" eller liknande. Snuset spottar han dirket i näven och torkar sedan av sig på de redan smutsiga byxorna. Han är ett svin och han trivs med det.

Så kommer bussen och man åker genom staden och överallt möter ögonen mörkblåa pelare med budskap i gult. "Göd mörgön!", "Frukösten är klär!" och liknande är allt jag ser förutom tillfället då en kalvande a-lagare fångar min uppmärksamhet (klockan var 10.38 och allt som forsade ur hans mun var en vittransparent vätska). Jag vet inte vad som gör mig mest illamående, reklamen eller spyan. Jag vet bara att jag inte vill bli väckt av en vresig surgubbe på morgonen.

Ha det!
// Yeahns

2 kommentarer:

  1. Ja. Det är fan tråkigt med reklam som är språkligt felaktig. För att inte tala om folk som spottar snus "dirket i näven".

    ;)

    SvaraRadera
  2. Tjae jag kan ju inte göra annat än att hålla med dig, så möcke bra!

    SvaraRadera