onsdag 22 juli 2009

Sms:a låna

Ni har sett Renaults senaste reklam va? Den som handlar om att de just nu har en skrotbilspremie, det vill säga att om man skrotar sin minst 10 år gamla bil och sen går och köper sig en sprillans ny bil - alltså så ny att inte ens en gammal nedrökt förortskäring hunnit blossa ner den med sina gula Blend eller att en snorkråkeätande unge hunnit fingra på bilruteknappen - så får man 20 lax i rabatt. Inte så pjåkigt och reklamen är väl rätt hyfsad, men sedan tänker man ett steg längre och då kommer man fram till en slutsats som helt plötsligt gör kampanjen rätt värdelös.

Alltså jag vet inget om hur många skrotbilar det finns i Sverige och vilka som äger dem men jag gissar på - jag skjuter verkligen från höften här - att de antingen är låginkomsttagare eller arbetslösa. Det kanske låter dumt men det är vad jag tror i alla fall. Hur ska de ha råd med en ny bil, i dessa tider?
Sedan googlade jag på "antal arbetslösa" och hittade följande jätteroliga diagram med massa färger och grejer på SCB:


Antal arbetslösa - månadsvis 2005-2009
1 000-tal personer, 15-74 år


Här ser vi hur många personer som varit arbetslösa de senaste fem åren och när diagrammet gjordes så var det alltså 446 000 personer som tittar på Våra bästa år, Andra Avenyn och Glamour. Från förra året så är det en ökning med hela 54,5 %! Jag vet inte hur de funderar på Renault men det känns som att någon på deras marknadsavdelning inte gjort sin research alternativt om hans pappa också är hans brorsa.

Ha det!
// Yeahns

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar