torsdag 2 juli 2009

2-3-4 juli 2009

I nästan tre år har hela Skaraborg stått stilla. Folk har legat sömnlösa och kaffet har smakat unket i väntan på vad som komma skall, för idag börjar den; Törebodafestivalen! Jovisst nu ska Svenne Banan gå man ur huse för att samlas kring ortens festiligheter. Man ska dricka sprit, se på mediokra artister och träffa folk som man redan känner, och detta har man väntat på ända sedan den förra festivalen 2006. Ryktet säger att 15 000 ska komma och det viskas om en busslast från Spanien fast inget är säkert. Egentligen kan man säga att folk betalar 600 spänn (420 om man köpte förköp) för att i ett inhängnat område få trängas med samma folk som man möter dagligen, men det gör detsamma för nu är det fest på sta'n!
Jag själv är dock inte bättre och ska vara en av besökarna även fast jag försöker gömma mig bakom ursäkterna att jag ändå inte har något bättre för mig och att det var mamma som pröjsade festivalpasset. Hur som helst så är det bra att man försöker att göra samhället mer attraktivt.

Törebodafestivalen är en familjefestival. Det finns hoppborgar, åkattraktioner och godisremmar för de små medan de äldre för nöja sig med alkohol och kanske något enkelt tilltugg. Artisterna är av en blandad komplott av coverband, Rix FM och gamla favoriter men det är tunnsått för en indiefantast som mig. Egentligen så är det bara en artist som jag genuint tycker om, Ulf Lundell. Även fast han var bättre på den tiden då han skrev musik och uppträdde i ett mer eller mindre berusat tillstånd så är han min höjdpunkt, i övrigt är det mest intressanta coverband med 60- och 70-talsklassiker i sin repertoar. Vare sig ni vill eller inte så får ni nu mitt festivalschema, mycket nöje!
Artister som bara kanske ska beskådas inom klamrar:

Torsdag 2 juli:
21.00 - Ulf Lundell
24.00 - [Backyard Babies]

Fredag 3 juli:
21.00 - [Melody Club]
22.00 - Biker Groove (ett coverband från Liverpool som spelar mycket Beatles, Rolling Stones och annan musik från den tiden)

Lördag 4 juli:
17.00 - Owe Thörnqvist
19.00 - EMD
21.00 - [Sahara Hotnights]
22.00 - Johnny Kask (tidigare medlemmar från det kultförklarade punkbandet Asta Kask spelar Johnny Cash fast på svenska)
23.00 - Beach Boys
00.30 - [The Politicians] (liksom Biker Groove lirar de Stones och sådant)

Är det värt pengarna samt en sämre lever?

Ha det!
// Yeahns

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar