tisdag 27 januari 2009

Vårdköproblemets lösning?

Vad är problemet med vårdköer egentligen? Jag förstår inte det riktigt. Eller jag förstår att läkare - liksom vi andra människor - inte ser ut som hinduiska gudar efter att de blivit examinerade i doktorskolan. Så långt har inte evolutionen kommit än men ska den ens behöva göra det?
När det bildas en lång kö på ICA, vad händer då? Jo det öppnas en kassa till. Vad är det då som din lokala ICA-handlare förstått som inte landsting och dess överhuvud fattat? Visserligen så är det lite orättvist att jämföra ett sjukhus med en dagligvarubutik - det är inte riktigt samma sak som att skära i inälvor som att scanna streckkoder och räkna växel, även om jag tror att den förre skulle bli en bra charkuterist - men vad är rättvisa? Varför kan inte sjukvården fungera på samma sätt som en vanlig matbutik? Det har självklart med resurser att göra och mängder av sådana. Det kostar både en och två kronor att bygga ett sjukhus och betala kompetent personal, och trots att vi bor i en av världens främsta välfärdsstater med relativt hög skatt så har vi inte pengar varken i plånboken eller i madrassen. Så vad göra? Jag vill inte ha ett försäkringsbaserat sjukvårdssystem likt USA utan vill kunna räkna med att få vård när jag behöver det utan att tvingas vänta så pass länge att - Gud förbjude - GAIS kanske vinner sm-guld igen. Det kan jag tänka mig att betala ännu mer för än vad jag redan gör (njae, jag betalar för tillfället inget som icke-arbetande student men ändå) så säg en ökning på 0,5% av skatten. Det är 100 kronor av en bruttolön på 20 laxar, inte så jättemycket eller? "Många bäckar små skapar en stor å" är ett uttryck jag ogillar då jag förknippar det med försök att övertyga någon till att vara nöjd med det lilla, men för staten så blir den där skatteökningen verkligen en stor å. Där har vi ett förslag!

Vårdköerna beror också delvis på personalbrist och när företag har mycket att göra så anställer man. Eftersom arbetstagarna i detta fall arbetar med personers kamp mot Bengt Ekeroth så krävs det en viss utbildningsnivå och där kommer förslag nummer två in.
Som systemet just nu är utformat så krävs det toppbetyg efter gymnasiet för att ta sig in på läkarlinjen. Eleven måste alltså plocka full pott i såväl samhällsvetenskap, matematik och geografi för att ens få möjligheten till att få karva i folk. Jag skiter fullständigt i om min läkare sovit bort kunskaper om Närkes landskapsblomma (Gullviva) och derivata när denne ska behandla mig, och så länge som min doktor inte måste rita på mitt gips så bryr jag mig inte om dennes bildkunskaper heller. Allt jag kräver är att läkaren ska kunna kommunicera med mig (svenska, engelska), kunna hjälpa mig (anatomi m.m.) och i viss mån kunskaper inom syslöjd. Hur svårt ska det vara?! Sen att det är ett rätt stort tryck på utbildningsplatserna är jag medveten om men skapa fler utbildningar då; arbetstillfällen = jättebra! Ser man bara till att ha en rätt hög studietakt så skakar man av sig alla visitkortsflashare och kvar blir de som verkligen vill bli läkare.

Förslag nummer tre tar bort statens stora minustecken, Försvaret. Balansbudgetens egna svarta hål. Materia som äter materia. Byggnader och maskiner som slukar pengar. Jag är ledsen Albertazzi. Jag vet att du har en viss fascination för kamouflageklädda och rakade män (på ett icke-erotiskt sätt ska tilläggas) men du vet vad jag tycker.
Försvaret är enligt mig ett vuxendagis med en systematisk översittarkultur som dagarna i ända kostar massvis av pengar till ingen (nåja) nytta. Vi har haft fred i Sverige i över 200 år nu (om man bortser från Körslaget och Dansbandskampen) och om Pernilla Wahlgrens hårfärgreklam bara sänds inrikes så kommer ingen att anfalla oss i framtiden heller. Om nu någon verkligen skulle vilja erövra vårt land så skulle de göra det ganska lätt, oavsett försvar. Förresten, vad har vi som någon annan vill ha förutom Zlatan, The Hives och en vacker befolkning (bortsett från förstnämnda)? Jag är inte ens säker på att jag vill att vårt försvar ska försvara oss...
Fast nu för tiden så handlar väl försvaret mest om utlandstjänster och dylikt. Lilla Sverige ska visa att vi bryr oss och skickar ner några testosteronstinna killar som fått leka med knallpulverpistoler i ett år. Guns kill people. Våld föder våld. Måste man ha ett vapen i näven för att visa att "Jag, jag hjälper minsann!"? Har alla hjälparbetare åkt iväg förgäves då? Jag ser hellre att Sverige visar sitt engagemang genom att istället för att hushålla med några få trupper lägga resurserna på mat, filtar och dylikt, så kan vapenglada USA stå för fajten. Det krävs en idiot för att slå en idiot...
Alla försvarets byggnader kan enkelt göras om till bostäder, skolor m.m. Att skjuta på varandra har aldrig genererat pengar direkt och hur mycket bensin drar egentligen ett lastbilskollektiv på jakt efter nya lekplatser?

Riktigt så här enkelt är det ju förstås inte men det är en början och här har vi alltså tre alternativ som kan kombineras och kompromissas hur man vill! Skatteökning, ändra utbildningen och förbättrat nyttjande av resurser. Ett fjärde alternativ för att minska vårdköerna kan vara att skjuta av alla personer över 80 år men det vill vi ju inte, eller?

Ha det!
// Yeahns

2 kommentarer:

  1. Var är Elston då? Yeahns verkar ju fått en nytändning iaf...

    SvaraRadera
  2. På ITHMG-bloggen tillåts man inte att blogga på skånska/danska så därför behöver han hitta tillbaka till "rikssvenskan" igen innan texter signerade Elston publiceras.
    Han letar också inspiration - ofta med en flaska i handen - och tills den är funnen så får du hålla till godo med det som bjuds.

    Nytändning vet jag inte, it's in my blood.. Varför använder inte du ditt # 2-konto även fast länken fungerar ändå?

    SvaraRadera