tisdag 28 april 2009

...och hennes hår doftade hallon!

Uppvuxen i ett hushåll där stundtals sju personer plus en och annan kompis levde under samma tak så är man van vid anpassningar och uppoffringar. Ni kan ju tänka er att det duschades en del - särskilt då fyra av de inneboende var mitt i tonåren - och därmed tillkom en schampookonsumtion jämförelsebar med Peter Harryssons mums-mumsbudget, så därför anpassade sig hushållets överhuvuden efter förutsättningarna.

Här kommer de gigantiska schampooflaskorna som fick en normallång 18-åring att känna sig som Calle Shulman in i bilden. Jag tvingades till att brottas med en 2 liters Eldoradoflaska varje gång jag skulle tvätta håret, och med en konsistens som påminner om diskmedel och sperma så kändes håret knappast fräschare efteråt. Flera gånger framförde jag mina klagomål - på det trötta och arga sättet som bara tonåringar kan ha när de kommunicerar med päron ("Varför köper vi bara fatti'schampoo?") - till inhandlaren av dagligvaror, dock utan resultat.

Men nu har hushållet nästan helt tömts på individer som smäller i dörrar och som sover bort dagarna och med det förändrades badrumshyllorna. Istället har mer vedertagna varumärken tagit plats och man skulle kunna tro att jag är nöjd. Inte då! Nöjdare visst men ännu långt ifrån samma klass som min dusch håller. Nu är inte problemet innehållet utan doften. Varför ska man lukta som en fruktsallad efter duschen? Schampoo med doft av äpple, balsam med päronlukt och sedan tvålar man in sig med persika. På en annan flaska står det kokosnöt och rismjölk medan en annan annonserar ut att innehållet luktar jordgubb. När tog frukt och grönt klivet från köket till badrummet? Ska jag slänga ut mina Boss-parfymer och istället börja badda Bravo apelsinjuice på överkroppen varje morgon? Nej jag luktar gärna gott men jag vill inte komma att tänka på ICA varje gång jag doftar mig själv. Kanske om jag ska börja ragga vegetarianer men annars tycker jag att frukt ska få vara just frukt.

Ha det!
// Yeahns

PS. På tal om smaklegeringar så är Singoalla Lakrits en riktig höjdare! DS.

1 kommentar: