torsdag 16 april 2009

Grattis på 16-dagsdagen Ipred!

Idag fyller Ipred 16 dagar och detta firas genom att tipsa er om den enda svenska bredbandsleverantören som inte sparar sina kunders IP-adresser och därmed blir Ipred helt verkningslös. Man skulle därför kunna tro att Bahnhof bryter mot den svenska författningssamlingen men nej det gör de inte. Det finns ingen lag som säger att man som leverantör ska spara kunduppgifter snarare tvärtom; att företag ska värna om konsumenternas integritet. Sedan kan man diskutera var gränsen vid kränkning kan och bör dras. Personligen ser jag helst att företag vet så lite som möjligt om mig (jag stämplar till exempel aldrig mitt busskort mer än nödvändigt) och därför har jag nu föreslagit för min hyresvärd att byta abonnemang.
Att lagra IP-nummer innebär dessutom ett merarbete för företagen och detta merarbete slipper alltså Bahnhof, något som syns i deras prissättning. Exempelvis kostar 10 mbit/s endast 145 kronor/månad utan exklusive avgifter om man kopplar upp sig mot stadsnätet i Göteborg. Priserna skiljer sig dock lite beroende på vilken ort man bor på men oavsett bostadsort så är det nog en bra affär.

Så här 16 dagar efter Ipreds genomförande så har jag ändrat/bestämt uppfattning om lagen och nu är jag helt emot den, särskilt då nästa steg i upphovsrättsbrottsbekämpningen är ACTA och Telekompaketet. Både jag och min iPod har nämligen märkt av att tillströmningen av ny musik har stagnerat och reducerats efter lagens början. Jag har tidigare skrivit om mina konsumtionsvanor gällande musik så jag ska inte traggla om det mer än att klargöra att jag genom nedladdning undivker att köpa grisen i säcken. De misstagen har gjorts flera gånger om i till exempel köpen av The Klerks och Dan Bäckmans album efter att ha hört en bra låt (i Dan Bäckmäns fall en rolig låt, resten av skivan är antingen pubertal eller kulturpretto). Fildelning har varit ett sätt för mig att finna nya artister och ny inspiration. Nu är jag istället hänvisad till trögladdade MySpace-sidor, ljudkvalitetsdödande YouTube-klipp och Spotify med sitt lilla lama utbud som är alldeles för mainstream för mig. Att jaga vänners utlåtande om skivor de fått tag på och be om msn-överföringar känns som min sista utväg när plånboken tryter. Just nu vill jag till exempel få tag på It's A Buffalo, The Ruling Class och El Paradors album och EP men jag får vackert vänta till den 25:e.

På tal om fildelning så har skivbolaget Labrador (ni vet de som jag tidigare tipsade er om att ladda hem en låtsamling från) släppte häromveckan ut en vårsamling på Pirate Bay, fri att ladda ner utan repressalier! Känns inte det lite motsträvande i dessa tider när skivbolag driver en häxjakt på deras kunder? Tror förresten Sony att deras populära walkmen-mobiler är fyllda av enbart köpt musik? Det kanske inte är så dumt med fildelning trots allt...

Ha det!
// Yeahns

PS. Här har ni ett klipp som visar vilken oerhörd konkurrens jag kommer att få (eller inte, vilket man vill) i mitt framtida yrke inom den offentliga sektorn:


Beatrice Ask - Justitieminister

DS.

2 kommentarer:

  1. Sedlar som man annars skulle lagt på skivor stoppar man ju inte upp i röven. Man köper merch och går på hutlöst dyra konserter istället. Skivbolagen, sluta gnäll!

    P.S.

    Finns en spotify applikation till iPhone (motsvarande, fräcka mobiler)? Om jag hade en ball nalle så hade jag lätt pröjsat för att få Spotify i mobilen.

    SvaraRadera
  2. Alberazzi: Skivbolagen tjänar bara pengar på den sålda musiken, inte på konserter och merchandise. Jag tycker de ska utveckla sig istället för att gnälla, det är inte vårat problem att de inte tjänar tillräckligt med pengar.

    IPRED är fylld av sån okunskap och så många hål så jag orkar inte ens skriva längre. Liksom vad ska man göra när "justitieministern" inte förstår bättre än: "Nu ska branscherna och vuxna faktiskt se till så att vi får ordning på det här [internet]. Därför vi behöver använda tekniken på ett lagligt sätt och vi behöver mer film och musik."

    Tror inte det finns en Spotify-applikation till iPhone än men det kommer nog så småning om. Fast det kanske blir olagligt att spela musik på mp3-spelaren sen också VEM VET.

    SvaraRadera