lördag 18 april 2009

Record Store Day

Idag är det skivbutiksdagen - för att försvenska "högtiden" - vilket innebär att många skivbutiker arrangerar evenemang och kränger prylar till förmånliga priser. Jag är nyss hemkommen från Bengans här i Göteborg där jag såg Samuraj Cities bjuda på en minikonsert - där ljudtestet tog längre tid än själva spelningen (tre låtar) - och köpte lite skivor. Trots att plånboken ber om nåd så känner jag att det var värt det. Inte minst eftersom en samlingsplatta från Border Music och en gratis kaffe tillkom. Hur som helst så kommer här tre musiktips som ni dagen till ära kan köpa eller om ni med rätt kontakter plockar hem det gratis, det är - än så länge - ett fritt land där valmöjligheterna är många.

Samuraj Cities är lite utav ett favoritband efter att de 2006 släppte debutplattan Cheap Deluxe. Det albumet var lite före sin tid och därför hamnade den lite i skymundan (då få recensioner hittas av den nya skivan så är Göteborgskvartetten fortfarande det). Tänk er mittplaceringen på en skala där MGMT och I Are Droid står i var sin ände och ni får ett litet hum om hur det låter, typ indiepostpunk. Det är enkla melodier men trots detta lyckas låtarna få en tyngd som bultar i bröstet och jag fylls av en tillbakadragen önskan av att göra något extremt. Det är högtravande och nedstämt på samma gång vilket resulterar i att man tycks bli helt förlamad. Andra skivan Mixed Up Record Collections fortsätter i samma spår men med den enda skillnaden att de dragit tillbaka synthen lite och fyllt tomrummet med gitarrer. Efter enkom två genomlyssningar så vet jag att den här skivan kommer att slå sig in på min årets bästa album-lista i en mycket hård konkurrens. Det kommer att vara ett bra musikår detta.

Igår damp det nya numret av Sonic ner i mitt postfack och på den prenumerantförbehållna skivan var nästa tips förstaspåret. Elenette är också en kvartett men denna gång från Sveriges huvudstad och de har varit aktiva sedan 2004 men det är först nu som deras debutalbum släppts efter två tidigare utgivna EP's. Musiken är saxofoninspirerad "laptoppop" - som jag kallar det - där trummaskinen hörs i bakgrunden där en pratsjungande stämma framför den vardagliga lyriken längst fram. Tänk er en blandning mellan Diskjokke och Johan Hedberg. Låtarna är fulla av en akademisk fyndighet och med det menar jag inte den här lattjo-fyndigheten som Robert Broberg sysslar med utan de har en bakomliggande mening i varje textrad; som till exempel i låten Grabbarnas (Maskulintet EP) som handlar om en killes tankar vid ett one night-stand:
Visst hon var full och jag hade makt men man ska väl inte behöva nå'n jävla fullmakt? Det här med raggning är en ömsesidig pakt.
Flera av deras låtar har en queerteoretisk baktanke men trots att jag är ganska trött på diskussionen efter att ha påtvingats flera högskolepoäng i ämnet (det är predikan för en redan frälst) och dessutom ogillar att lyssna på argument som får mig att se mig som ett svin så lämnar låtarna mig med ett leende efter deras finurliga framförande. Neurosor är en väldigt bra platta och Elenette har nu nominerats titeln som Stockholms bästa band i konkurrens med [ingenting], Speedmarket Avenue och Florence Valentin.

Tredje tipset är en kvintett tyskar som spelar alternativ rock á la Arctic Monkeys och The Strokes. The Kilians heter gänget som den 10 april släppte sitt andra album They Are Calling Your Name. Skivan fortsätter i samma spår som debutplattan men tyvärr når den inte riktigt samma höjder men är ändock en bra rockplatta där riviga gitarrer blandas med texter om allt möjligt (nattliv, kärlek, depression och så vidare) framförda på engelska. Jag vet vad ni tänker; hur är deras engelska? men jo de har en väldigt bra engelska och sångaren har en riktigt skön sångröst med lite whiskeyassociationer i botten. I brist på alternativ så är de givetvis Tysklands bästa band - någonsin!

Till sist så måste jag ju kommentera TPB-domen som slutade på ett års fängelse och 30 miljoner kronor i skadestånd och självklart kommer de att överklaga. Man kan lätt raljera över Melodifestivals-wannaben Lasse Lindhs uttalande (visst att det är fildelningen som är orsaken till att ingen köper hans skivor. En mer blåögd person får man leta efter) som det men jag nöjer med att konstatera att det är sjukt onyanserad dom där man bland annat grundat sig på följande prissättning:
  • 261, 47 kr för Harry Potter,
  • 255, 55 kr för The PinkPanther,
  • 415,81 kr för Prison Break (en TV-serie),
  • 222,55 kr för Syriana och
  • 222,55 kr för Walk the Line.
Någon mer än jag som lätt hittar billigare dvd-priser? Man kan också göra en jämförelse med Anders Eklund (10-åriga Englas mördare) som dömdes till livstid och endast 125 000 riksdaler i skadestånd till den mediakåta familjen (ursäkta mig men det har gått till en viss överdrift). Visserligen fick han livstid men ur enbart skadeståndsperspektiv så är det ju mer prisvärt att knäppa av Carola istället för att fildela allt hon gjort...

Ha det!
// Yeahns

PS. Låtlistan för Border Music-skivan är följande:
  1. Fever Ray - When I grow up
  2. The Legends - Always the same
  3. bob hund - Tinnitus i hjärtat
  4. The Veils - It hits deep
  5. The Fine Arts Showcase - You knew I was trouble from the start
  6. Super Furry Animals - Mountain
  7. The Mary Onettes - Dare
  8. Montt Mardié - Click, click
  9. Andreas Tilliander feat. New Moscow - Caught in a riot
  10. The Decemberists - The Rake's song
  11. Obits - Pine on
  12. Prey - Into fire
  13. Tysta Mari - Salt i mina sår
  14. Nutid - I've heard about you
En riktigt trevlig blandning alltså! MySpacea får ni göra själva. DS.

1 kommentar:

  1. Hon är förmodligen Sveriges största mediahora just nu ja. Agree! Håller med om det mesta i just den argumenteringen.

    SvaraRadera