tisdag 9 juni 2009

Hakuna Makata

Som liten pojke var livet lugnt och fritt. Man hade inga förpliktelser överhuvudtaget och man kunde roa sig hela dagarna. Man spelade fotboll och fajtades med fantasiobjekt. På kvällen satt man på knä och kollade på tecknat 50 centimeter från tv:n. Jag avskydde alltid sånginslagen i Disney-filmerna och undrar fortfarande varför jag och/eller brorsan fick en Aladdin-singalong i present. Idag ogillar jag fortfarande all sång som stoppar upp handlingen men ändå är Hakuna Matata det första jag kommer att tänka på när jag ska beskriva min vistelse på AstraZeneca.

Det är sannerligen en bekymmersfri tillvaro här. Man blir ompassad av glada sköterskor, maten serveras på precisa klockslag och det hålls stenkoll på min hälsa. Det finns x-box, playstation, dvd-filmer, sällskapspel, fussball och ett antal jämngamla killar att umgås med. Det är nästan som att bli avlämnad på dagis med det undantagen att man får betalt för det och att man slipper reflexvästar. Dessutom kan sängarna ställas in efter egna önskemål.

Men allt är inte frid och fröjd. Liksom en treårings alla idéer och utflykter restrikteras så får man inte röra sig helt fritt. Man har sina tider att passa och man får hålla sig inom avdelningens väggar. Har man tur får man också rastas utomhus i en timme men det beror på hur mycket sköterskorna har att göra eftersom man hela tiden måste övervakas. Man kan ju rymma liksom. Vissa dagar blir man även ständigt kontrollerad av en pulsmätare som med hjälp av fem sladdar varnar om min puls blir för låg eller hög. Det kan stundtals vara lite jobbigt, särskilt på toaletten när man ska baka fekaliedessert eller när.....

Det är helt klart värt det. Jag har inte kännt av någon som helst bieffekt av läkemedlet mer än att det har den här medicinskt beska smaken. En ny vän har jag fått med! Jag kallar honom Stickan:



Han är lite efterhängsen, obekväm och klumpig men det positiva är att man aldrig känner sig ensam. Stickan är min Pumba.

Ha det!
// Yeahns

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar