måndag 8 juni 2009

Varför spelar ingen TP längre?

Det går utför för Sverige. Vi har länge befunnit oss på Jordens topp - både intellektuellt och geografiskt sett - men nu arbetar vi oss sakta neråt. Vi har länge stått och skrattat åt andra länders misslyckade försök och ogenomtänkta förslag samtidigt som vi lutat oss mot världens bästa välfärd och det mest rättvisa valsystemet. Andra sneglar avundsjukt på oss men ändå går vi ner oss. Vi har fortfarande långt kvar till botten men nu har bollen börjat rulla. Jag har redan lagt fram ett förslag för att motarbeta den tilltagande fördummningen men det jag vill komma fram till att det var först den första april i år som bollen började få ordentlig fart. Gårdagens valresultat tyder på detta.

Efter både FRA och Ipred så gick dokusåpagenerationen man ur huse för att visa sitt missnöje. Uppväxta med World Of Warcraft, Counterstrike och Nicke & Mojje röstades det på Piratpartiet för de kan minsann det här med frihet på Internet. Piratpartiet fick 7,1 % av rösterna igår och får därmed ett mandat i EU-parlamentet. Jag förstår att man vill visa sitt missnöje mot dessa lagar och PP har gjort det bra som fått upp debatten på agendan, men vad är det egentligen som har förändrats sedan förut? Fildelning är fortfarande lika olaglig som förr bara det att det nu är företag som sköter granskningen. Givetvis är det oerhört korkat av staten att lägga över arbetet till det privata men tror ni att PP vill hindra frihetsbegränsning på nätet av medmänskliga skäl? Integritet? Nej då. Eftersom flera piratpartister har egna företag som grejar med IT så finns det även en risk att dessa - och framtida - lagar ska försvåra deras verksamhet, så med en massa integitet-tjafs har de lyckats övertyga folk att rösta på dem. De är egentligen en lobbyorganisation med den enda skillnaden att de gjort ett parti utav det. Nu får de en chans att påverka framtiden och detta gör de såklart med dollartecken i ögonen.
Jag och en vän diskuterade det igår; att rösta på Piratpartiet för att få fildela lagligt är som att rösta på Sverigedemokraterna bara för att man inte förstår vad Hassan säger i kebabgrillen. Det är kortsiktigt tänkande präglat av sina egna närmaste intressen. Hade några styrelsemedlemmar i Marlboro bildat ett Rökparti som ville subventionera tobak i samband med rökförbudet 2005 så hade de säkert fått någon procent i valet 2006. Det låter kanske konstigt men är skillnaden mot PP så stor? Det är också intressant att som piratpartist argumentera för integritet samtidigt som man har facebook (som styrs av ett företag som äger rättigheterna till allt som publiceras där), bloggar, twitter m.m. men det kanske är en annan sak bara tjänsten är gratis?


Sverigedemokraterna fick 3,3 % och som vanligt är det de som har närmast till kontinenten och utlänningarna som är mest emot dem. Det är ju så hjärndött att jag inte ens orkar gå in på det. Sedan har vi de som får ogiltliga röster som inte är blanka. Det är här som jag blir riktigt orolig för hur svårt är det att rösta egentligen? Ta en röstsedel, kryssa en ruta om du vill, stoppa sedeln i ett kuvert och klistra igen. Hela 16 814 personer misslyckades med detta. Det är en ökning med över 300 procent sedan förra Europavalet vilket är helt sinnes. Klarar man inte ens av att stoppa en lapp i ett kuvert med max ett kryss på så borde nog en omyndigförklaring ligga nära till hands. Eller om man flyttar till Norge.

Ha det!
// Yeahns

Rubriken är från Jävlaranammas låt Hur fan ska jag hävda mig nu?

5 kommentarer:

  1. Fildelning har varit olagligt sen 2004-05(?) och bör så förbli. Det jag är emot är att privata intresseorganisationer får sköta polisens arbete. (Men det löser sig nog snart om "Datalagringslagen" förblir oförändrad, den visar verkligen hur mycket de tänker igenom saker där uppe i regeringen.)

    Både du och jag vet att bara för att PP kom in i EU betyder inte det att fildelning blir lagligt. Jag tycker att PP får de andra partierna att öppna ögonen, att de gjorde ett rejält klavertramp i och med IPRED och att många ogillar det. Det känns att PP har större kunskap om internet och dess tekniker vilket kan vara bra för alla ministrar. Det kommer ju kompromissas hit och dit och då kan det vara bra att de vet vad de handlar om, något till exempel Sveriges justitieminister inte har nu.

    Varför ska det vara olika regler på internet och i verkligheten? I Frankrike blev en bloggare arresterad för att ha skrivit att "kulturministern var torr" eller något liknande. Är det så vi vill ha det? Jag tycker att PP:s inträdande är en liten revolt för yttrandefrihet och grundlagen på internet.

    En annan positiv sak med PP tror jag är att de fick många unga att gå ut att rösta. 44% använde sin rösträtt, högre än föregående år. (Även om jag tycker det är rätt lågt.)

    SvaraRadera
  2. Jo dessa nya lagar är verkligen ett klavertramp för sittande regering. Du vet vad jag tycker om PP nu; de har engagerat många och det är bra men de har inte i maktens korridorer att göra! På samma sätt som du anser att dagens politiker kan för lite om IT så kan PP för lite om allt annat som är långt mycket viktigare än hur Internet ska skötas.

    Likadant, det du säger att du är emot privata företag som sköter bängens jobb men nu har du ett gäng företagare på beslutande position. Hur bra är det?! Det finns andra politiker som driver eget vid sidan av också men då deras partiprogram är betydligt större så påverkar deras beslut inte deras företag på samma sätt samtidigt som deras andra frågor sällan påverkar en hel bransch lika direkt.

    SvaraRadera
  3. Absolut, de har ingenting att komma med i frågor som skola, sjukvård etc. Det är ju självklart väldigt viktiga frågor. Men är det inte bra att samtidigt ha ett parti som kan inrikta sig enbart på internet? Fast åas skulle vi kunna ha ett parti för varje fråga, skulle väl inte riktigt fungera.

    Att de är egenföretagare tror inte jag spelar någon större roll heller. De har fått ett politiskt uppdrag nu och jag tror de kommer sköta sig, jag hoppas det i alla fall.

    Jag hade också kunnat tänka mig att rösta V alternativt MP i EU-valet men nu blev det PP för att jag verkligen vill att internetfrågan inte senare ska hamna i skymundan.

    SvaraRadera
  4. Det är oförsvarligt att rösta PP, nu vet du det Dampet.

    SvaraRadera
  5. Undra vad dom stoppar i kuverten? Dasspapper? Fusklapp? Inkassokrav?

    SvaraRadera