måndag 1 juni 2009

Halvårets fem bästa album

Idag är det den 1 juni. Nu är det alltså bara hälften kvar av 2009 och det är den hälft jag uppskattar mest med sommar, sol, festivaler och avsaknaden av (melodi-)festivaler. Fast frågan är om inte det musikhalvår som gått varit bättre än det som precis börjat? Givetvis är det svårt att veta nu men i vilket fall som helst så är 2009 ett musikår av rang och därför har jag satt ihop en liten topplista med de fem hittills utsläppta albumen. Visserligen så speglar listan väldigt mycket av mitt humör just nu (det humör som man är på när man är ledig, Blåvitt ligger i topp och solen lyser dagarna i ända) men det är också det som är grejen med listor, att de förändras med tiden. Här har ni den i alla fall, öppen för bedömning:

1. Animal Collective - Merriweather Post Pavilon
Det är sannerligen knepig musik de håller på med Baltimore-kvartetten (medlemsantalet varierar dock från skiva till skiva) och Olle Ljungström-citatet "Bland vissa är jag Gud, för andra bara oljud" går garanterat att applicera på bandet. Sedan millenieskiftet har de pumpat ut fullängdare och EP:s - alla med deras säregna experimentella musik - men det känns som att det är först nu som de har hittat rätt. M.P.P. är den första skivan som känns genuin och jämn och den innehåller inte alls samma toppar och dalar som deras tidigare släpp. Nu håller de sig istället inom ramarna - oftast på kanterna - och lyckas därför fånga lyssnaren i en euforisk lycka. Där man förr satt och svor åt att låtarna spårade ur så sitter man nu med ett leende på läpparna efter att melodierna vaggat en till harmoni. Det är fortfarande oerhört knepigt men lika enastående genialt!

2. The Clues - Clues
Det var inte länge sedan jag skrev om dem så därför ska jag inte bli långvarig här. Nu har de dock skaffat sig en MySpace (se länk ovan) där ni nu kan få chansen att höra hur fantastiska de faktiskt är. Jag är helt frälst!

3. Elenette - Neurosor
Även Elenette har omnämnts flera gånger tidigare så ytterligare rövslickeri känns överflödigt. Givetvis är det deras träffsäkra texter följt av deras rytmiska melodier toppade med saxofon som ger dem tredjeplatsen.

4. Babian - Fullproppad, Listtoppad, Livrädd och Uppstoppad
Jag pratar en del musik med er märker jag nu för även Babian har avhandlats förut. Även Babian plockar hem en topplacering tack vare sin lyrik som träffar bullseye varenda gång, dock så gör de det ackompanjerade av fartfylld punkrock. En vän sade "Babian är helt cp ju!" och jo jag kan väl hålla med men i min värld så är annorlunda något bra vilket förmodligen framgått av ovanstående motiveringar.

5. Sunset Rubdown - Dragonslayer
Trots att namnet på albumet ger sken av att det ska vara en fullfjädrad metalplatta så är det riktigt bra och självklart är det inte metal. Istället är det fenomenal indierock som låter sig höras. Det är Spencer Krug - en av frontfigurerna i Wolf Parade - som är hjärnan bakom detta sidprojekt och frågan är om han inte lyckats bättre på egen hand? I vilket fall som helst så blir allt han tar sig för smått fantastiskt så låt oss hoppas att han grejar med musik ett bra tag till.
Tyvärr är deras MySpace dåligt uppdaterad med bara äldre låtar så därför får vi använda oss av YouTube. Man måste bara älska spelemän i trånga utrymmen:


Sunset Rubdown - You go on ahead (trumpet trumpet II), live från en bil


Väl värt att notera är att min lista till 40 % består av kanadensare i och med The Clues och Sunset Rubdown. Med min fjolårslista i åtanke så får jag nog ta och överväga mina uttalanden som anglofil - åtminstone gällande musik - för den musik som välter kiosker kommer numera inte därifrån. Istället är det en global business och det gillar vi väl?

Ha det!
// Yeahns

3 kommentarer:

  1. Åh halvårslista har jag glömt av att göra :(

    Du har fått ihop en bra lista. Animal Collective vinner redan vid omslaget, den är ohotad. Trevligt att du fick med Sunset Rubdown på ett hörn, såg dem på Pustervik för nästan precis ett årsen (tror jag).

    SvaraRadera
  2. Mjo som vanligt var det en riktig fajt om sistaplatsen där Fontän, Kasabian och Samuraj Cities kämpade men Sunset Rubdown gick vinnande ur striden.

    SvaraRadera
  3. Kasabians nya har jag inte hört, är väl inget favoritband direkt men Fontäns är sjukt bra. Men vet inte om den skulle få plats på en lista för första halvåret i år då den ännu inte är släppt, vilket är sjukt konstigt.

    SvaraRadera