lördag 2 maj 2009

Journalistikens fanbärare

Häromdagen satt jag i ett par mörkblå mjukisbyxor och ett vitt linne med tandkrämsfläckar och tänkte på att jag hatar fetma "därför att".

Nä, nu ska inte jag sitta här och klaga på ett subjektivt vis så här kommer en objektiv, jätterolig och läsvärd klagan över denna företeelse: fetma hatar jag därför att det är ”känt att risken för sjuklighet och dödlighet är förhöjd bland feta vuxna, och framför allt extremfeta” och till detta kommer att det ”orsaka[r] höga samhällskostnader, utöver stort personligt lidande” (Källa: Karolinska institutet; http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=18935&l=sv).

Hej och hå, titta vilken söt katt:



Vilket universitet i USA (där teorin ”stämpling”, som innebär att människor löper mycket större risk att vara på det sätt som samhället/omgivningen betraktar människan, skapades och utvecklades) är ledande inom kriminologi och sociologi? Smaka på det läxförhöret!

3 kommentarer:

  1. Haha, fantastiskt! Antar att du är lite missnöjd med recensionen och desto mer jag tänker på den desto sämre tycker jag att den är, men fortfarande kul att han gjorde den/försökte.

    Hur som helst så gissar jag på antingen Chicago eller Boston. Det känns rätt.
    Katten är verkligen jättesöt!

    SvaraRadera
  2. Ja jo, det kändes ju mest som om han inte delade den smak vi representerar/gillar. Satt, trots allt, mest och småmyste åt all skit. Kan dock känna att jag har svårt att ta kritik från någon vars språkbruk är sämre än vårt...

    En mycket bra gissning. Du får dock precisera dig lite och välja något av alternativen för att belönas med en guldstjärna!

    SvaraRadera
  3. Kan f.ö. tillägga att jag hoppas att stämplingskopplingen (där vi är drabbade, vilket det här inlägget får illustrera) gick fram.

    SvaraRadera