måndag 25 maj 2009

Do it right, recieve the lions share bliss

På tal om reklam så är det inte bara utförandet som kan kritiseras utan även hur de formulerar sig. Ibland är det ju så att man tror att det är Miss Universum-deltagarna som får i uppgift att skriva säljande ord som ska saluföra tvättmedel och dejtingsajter. Hur som helst så blir man stundtals så lack att man grunnar på hur länge man skulle överleva på en glödlampsdiet. Jag har i ett möjligt terapeutiskt syfte samlat några tvivelaktiga ordval som jag redovisar nedan:

Först ut har vi alla krämer, salvor och hårprodukter som alla innehåller en innovativ formula och aloe vera (eller inte, vilket man vill) som balanserar och stabiliserar ph-balansen i kroppen/håret. De har kört på det här temat så länge jag kan minnas och vad jag sett så har varken människors hud eller hår förändrats mer än modemässigt de senaste tio åren så vad är det för innovativ formula som verkligen gör något? Annars kan de väl bara fortsätta kränga samma gamla smörjmedel som redan fungerar så kan de spara de fina orden till en riktig innovation. Kanske ett anti-finnmedel som faktiskt fullgör uppgiften?

Mobiloperatören 3 jobbar rätt mycket med annonsering i massmedia så det är klart att manusförfattaren någon gång råkar vara bakfull. Som i reklamfilmen där bruden som precis flyttad in över 3 Mediastore försöker matcha mobilen med sina kläder och säger sedan ungefär "Det är det som är grejen med favoriter - att de kommer i så många färger och former". Jaha jag som trodde att grejen med favoritprylar är att de är i en särskild färg och en särskild modell. Sopa, idiot, bonnjävel....

Brynässponsoren Gevalia förklarar i deras It's raining men-reklam att de väler ut sina kaffebönor "omsorgsfullt". Hur går det till? Går Jorge runt i Colombia och sjunger för bönorna samtidigt som han sveper in dem i silkestyg? Spelas Eros Ramazzotti ur högtalarna när Janne sitter och trycker på knappen till rostmaskinen i Gävle? Jag tror inte det. Så länge som bönan inte är lika rutten som Peter Jöbacks porrsamling så går den igenom processen.

Tvättmedelsföretaget med de härligt cerisa förpackningarna deklarerar i sin reklam att tvättmedlet har en "unik fläcksökningsteknik" som neutraliserar märkena från när du halsade rödvin ur påse-i-lådan. Det är tvättmedel det handlar om, inte metaforskning. Det är ingen mikro-robot som glider omkring och skjuter laser på dina kaffefläckar. De kunde lika gärna ha sagt "när vår sörja blandas med vatten så försvinner alla fläckar" men det låter inte lika bra, eller?

Sist men inte minst har vi alla hemelektronikkedjor som med röda prislappar förkunnar hur mycket man "sparar" eller "tjänar" genom att köpa deras produkter. Det finns ingen som sparar eller tjänar pengar på att konsumera, tvärtom. "Rabatterat pris", "slipp betala" eller att säga hur mycket billigare den är nu jämfört med förut är alla metoder som fungerar korrekt. Gör om, gör rätt.

Ha det!
// Yeahns

Rubriken är hämtad från Supply and demand av The Hives

1 kommentar:

  1. Roligt är också "Deeper clean - with Listerine" där det i reklamfilmen, åter med målsökande små Listerine människor, påstås att prodikten tar bort upp till 99% av alla bakterier i munnen, UPP TILL! Klockrent!

    SvaraRadera