tisdag 19 maj 2009

PP - Politiskt oPålitliga?

Imorgon öppnar vallokalerna för valet till Europaparlamentet vilket sker en gång vart femte år. I dessa tider av upphovsrättsdiskussion så är det ett parti som gnuggar händerna och Ipred-lagen samt TPB-domen kunde inte ha kommit mer lägligt för dem. Därför har jag skummat igenom Piratpartiets partiprogram lite snabbt - och jag lämnar säkert luckor efter mig - för att se om de verkligen förtjänar all uppmärksamhet och alla nya medlemmar de fått den senaste tiden, och det jag kom fram till var njae.

Trots att jag är tveksam till både Ipred och (integritetskränkande) övervakning så var jag redan från början negativt inställd till Piratpartiet även fast de har vissa poänger. För mig är PP ett lallparti som försöker komma till skott med i stort sett en fråga (med flera undergrupper); frihet. Men då jag delvis håller med om frasen "Freedom is just another word for nothing left to lose" så har jag till skillnad från Hasselhoff inte bara frihet på min önskelista, ty politik är så mycket mer. Miljöpartiet går till exempel inte till val genom att bara snacka källsortering, utsläpp och Peter Jihdes frisyr utan har ett väl tilltaget partiprogram där de delger sin syn på andra frågor såsom jämställdhet och kommunalt självstyre.
En annan sak som jag utan några större belägg satt på PPs minuskonto är att det känns som att deras politiker är antingen kappvändare eller lycksökare. När karriären avstannat i ett större etablerat parti så såg de en möjlighet att snabbt tillskansa sig en topposition i PP som bildades 2006. Denna tanke växte inom mig efter att några av dem presenterar sig genom att nämna deras tidigare poster i andra partier som om det vore en garanti för att anses seriös och inte som en förvuxen barnunge som lipar när den inte får som den vill. Lägg därtill att jag är emot all form av kortsiktig missnöjesvotering (vilket är en förklaring till deras plötsliga medlemsökning) och ni förstår min inställning till partiet.

Nåväl PPs partiprogram då, några poänger hade de väl? Jodå visst att det här med fri fildelning går att diskutera och att vi ska värna integriteten så långt det går i dagens informationssamhälle, men det är ju saker som de flesta håller med om och således förvandlas det till en icke-fråga. Sedan kan man hålla med om att dagens upphovsrätt (skyddstiden gäller för skaparens livstid plus 70 år) känns något förlegad men jag vet inte om PPs förslag (5 år sedan fritt) på en förutbestämd tid är så mycket bättre. Varför tvinga på folk skyddstid när de istället kan få välja hur länge de vill hålla sina verk skyddade? Om nu Lasse Lindh vill ha sin musik skyddad så får väl hans fans respektera det. Hans mamma får helt enkelt gå och köpa skivan. Att sedan Radiohead, Wilco och Montt Mardie hellre ser att deras låtar spelas än att det ska klirra i kassan talar sitt tydliga språk.
PPs argument mot patent tycker jag bara är löjeväckande. Utan patent skulle förmodligen den tekniska utvecklingen avstanna helt då företag inte längre kan skydda sina uppfinnigar. Varför ska man lägga ner miljoner på forskning om konkurrenterna sedan får det gratis i samband med lanseringen? Klart att företag ska få möjligheten att mjölka sina konkurrenter när de hittat en banbrytande upptäckt! Nej i detta fall helgar inte ändamålet medlen. Incitament och effektivitet är två av mina ledord.

Mycket mer än så var det inte, se själva! Det mest uppseendeväckande hittade jag dock i redogörandet för deras politiska strategier. Deras Europastrategi är det väl inga större fel på (såvida man inte misstycker med deras ideologi) men däremot finner jag deras nationella strategi vedervärdig. Ett parti som nämner "misstroendevotum" i en eventuell plan och som i mångt och mycket agerar likt en politisk vilde ser jag som ett hån mot demokratin och majoritetens vilja. Således kan vi räta ut frågetecknet i slutet av rubriken och omvandla det till ett utropstecken.


Till sist vill jag bara meddela att oavsett hur ni röstar så är jag glad så länge ni gör det. Soffliggare ser jag som de svaga i samhället som på grund av sin egen lathet och/eller okunnighet lämnar sin framtid i andras händer och har därför ingen rätt till varken ansvarsutkrävande eller klagomål. 7 juni är sista datumet, se till att göra din röst hörd!

Ha det!
// Yeahns

9 kommentarer:

  1. Tack yeahns!
    hade inte orkat kolla upp detta själv och litar fullt på dig!

    SvaraRadera
  2. Tänkte skriva varför jag skulle rösta på PP men igår läste jag SvD och är inte så säker på att det behövs längre. Regeringen gillar verkligen lagar som tar ut andra lagar. (länk nedan)

    Men jag ska läsa på lite innan jag bestämmer mig och den lagen jag pratar om har inte gått igenom än.

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2921657.svd

    SvaraRadera
  3. jenny //
    Tack själv! Hade PP varit ett alternativ annars eller vadå?

    jacob //
    Att rösta på PP är som att ställa en plint i målet. Du säkrar ett ställe men lämnar allt annat öppet. Hur skulle det se ut med arbetslöshet, bidragssystem och sjukvård om PP hade makten? Ingen vet...
    Men jo, riksdagen gillar att skjuta sig själva i foten.

    SvaraRadera
  4. Hela grejen med PP är ju just att det är ett enfrågeparti. De har en fråga de engagerar sig i och det är den personliga integriteten.

    SvaraRadera
  5. Här har du mina åsikter om vad jag tycker om PPs punkter.

    Fri fildelning:

    Är jag kluven till, vet inte riktigt vad jag tycker. Det finns både för- och nackdelar.

    Fri sampling:

    Är jag för, så länge det inte går till överdrift. Sampla tex en minut av en artist per fem år. Som med texter där jag tror man får ta upp till sex rader per sex år eller något.

    Kortare kommersiell ensamrätt:

    Är jag för. Just fem år kanske är lite kort men om ett verk har utgått och rättighetsinnehavarna inte ger några tecken på att ge ut verket igen tycker jag att andra aktörer ska få göra det. Sätt en markering om att det är en återutgivning, annat katalognummer etc och alternativt gör den fri för fildelning. Det är trotts allt väldigt många verk som man enbart kan komma över med hjälp av fildelning.

    Förbud mot DRM:

    DRM är ett dumt påhitt. Tycker dock att detta ska vara valfritt men bolagen/upphovsmännen som använder det ska inte få ta del av kassetbandsskatten (och om det införs skatt på bredband). Det är dessutom lagligt att säkerhetskopiera/dela med sig i en liten kompiskrets.

    Slopa kassettavgiften:

    Ha kvar den men ge den bara till DRM-fria verk.

    Patenten behövs inte:

    Ingen åsikt, inte tillräckligt påläst.

    Personlig integritet och rätten till ett privatliv:

    Håller jag med dem om. Svenska grundlagen ska gälla även på internet och upphovsrättslobbyn ska inte ha någon rätt att skrämma medborgare utan att gå genom polisen.

    SvaraRadera
  6. Varför behöver vi egentligen ett PIRATPARTI? - Bara blotta faktum att partiet existerar är en svidande smäll i dom etablerade partiers ansiket och en skam för Sverige som ett demokratisk land.

    Nu försöker mörka krafter att svartmåla Piratpartiet - men poppar det ena etablerade partiet efter den andra upp med “integritetsförslag” - vilket bara bevisar PIRATPARTIETS genomslagskraft nu när de verkar få tillräckligt med röster för att ta sig in i EU och förhoppningsvis även i Riksdagen

    Till alla er som hackar på PIRATPARTIET vill jag bara fråga - vilken glädje har vi om vi hade det bästa av välfärden - hälsovården - utbildningsväsendet etc om vi samtidigt hade förlorat vårt oberoende och självbestämmande (se hur dessa lobbyorganisationer som i huvudsak representerar amerikanska intressen härjar och korrumperar våra politiker) samt vår frihet och demokratiska rättigheter?

    Till syvende och sist - vill ni verkligen se Sverige förvandlas till en lydtsat till USA? - för min egen del - Nej tack!! - Jag kommer att rösta PIRATPARTIET alla gånger

    SvaraRadera
  7. Donsan //
    Så länge som du röstar så är jag nöjd. Det känns dock som att du i ditt resonemang överdriver något. Vi kommer aldrig att förlora våra demokratiska rättigheter däremot begränsas vår frihet något så där är jag med dig.
    Mitt problem med PP är att de just är ett enfrågeparti. Jag vill inte ha ett parti som likt en jojo vandrar fram och tillbaka mellan blocken för att den ena sidan är bäst för stunden. Om PP utvecklar sitt partiprogram så tar jag tillbaka delar av min kritik men nu känns de bara onödiga. V och MP är redan emot fildelningslagar m.m. men eftersom det är PP som gapar högst så får de all uppmärksamhet.

    SvaraRadera
  8. jacob //
    Och vad tycker de om skola och arbete? Ingenting! Tycker du också ingenting? Just de frågorna borde intressera dig då du just nu är arbetslös alternativt blivande student. Det är det jag menar med att politik är så mycket mer än bara fildelning och integritet.

    SvaraRadera
  9. Just nu har jag inte några direkta åsikter om något annat, för jag är ärligt talat för dåligt påläst och det tycker jag mer är något för det nationella valet. I EU vill jag ha ett parti som kan väcka frågor och få till kompromisser kring internet och dess integritet. Jag tycker att det redan speglats lite bland de svenska EU-parlamentarikerna att PP fått så stor uppmärksamhet.

    SvaraRadera