tisdag 31 mars 2009

Den ena handen vet vad den andra gör

Imorgon är det första april, ett roligt datum för alla som inte är lättlurade och/eller fildelare. Imorgon träder den sprillans nya Ipred-lagen i kraft, en helt unik lag från ett land där den unike brottas ner av jante. Det kommer minst sagt att bli spännande att följa utvecklingen och dess resultat men det mesta blir nog som vanligt. De stora fiskarna är alltid de mest eftertraktade - fråga vilken man i sydväst som helst - och småfiskarna rensas ur nätet och slängs tillbaka i sjön, även fast Henrik Pontén försöker skrämmas efter bästa förmåga. Det är alltså inte mycket som kommer att ändras mer än att bredbandsleverantörerna hamnar i kläm mellan kundlojalitet och statens botsystem.

Det har ju annars varit en intressant tid det senaste där individens frihet har gått upp i ringen mot datatrafiken och det är knappt att man kan besöka en offentlig toalett utan att få ett klistermärke strax under naveln. "Vill du leva i ett övervakningssamhälle?" och så vidare står det överallt, på lyktstolpar, på elskåp och om man någon gång i somnar utomhus efter en blöt kväll så kan jag garantera att man blir beprydd av sovjetsymboler med ett efterföljande frågetecken. Vi vill vara ifred men samtidigt att någon kollar så att våra grannar inte är pedofiler. Hur det ska gå till vet man inte men de ska ge fan i min e-post! Trots detta hänger vi ut våra liv i facebook, på bloggar och i det som för mig är helt oförståeligt, twitter.

På grund av detta var det med skräckblandad förtjusning som jag upptäckte nya funktioner i vårt system som registrerar besökare. Jag kan nämligen se hela din IP-adress, var du bor, vilket operatörsystem du har och vilken webbläsare du använder. Jag ser hur många gånger du besökt den senaste tiden, vilka länkar du tryckt på, var du kom ifrån och sedan gick och sedan kan jag döpa din adress så jag slipper hålla koll på alla siffror. Läskigt? Jo jag tycker det och då använder vi oss endast av en gratistjänst och mina baskunskaper i engelska. Svårare än så är det inte så tänk då hur mycket folk vet om dina Internetvanor om de betalar för tjänster och är lite hobby-hackers? Vill någon veta vad du håller på med så kan den ta reda på det så varför inte lika gärna låta staten hålla koll så att en och annan torsk åker dit? Jag har faktiskt inga större problem med varken FRA eller Ipred. Är det vad som krävs för att rätt ska förbli rätt så låt gå då! Eftersom jag bloggar så har jag inte mycket till integritet ändå, eller?

Hur som helst så kommer inte jag att vara inne och rota bland IP-adresser även fast det är intressant att veta vad folk har googlat för att komma hit (en hel del har hittat hit eftersom jag citerade Hjalmar Söderberg i mitt det-här-är-jag-inlägg vilket är lite fascinerande) men i alla fall; dold IP-adress någon?

Ha det!
// Yeahns

Rubriken är titeln på Blå Tågets låt som sedan kultförklarades i och med att Ebba Grön gjorde en cover och döpte den till Staten & kapitalet.

PS. Love Antell om inspiration och upphovsrätt:

DS.

6 kommentarer:

  1. Nu är grejen inte den att de kan se vad jag gör, jag har inget att dölja. Min integritet är röjd på facebook och diverse sidor på internet.

    Det är just det att Pontén och CO som privata aktörer kan använda det som bevisning som leder till kravbrev etc. De har i och med IPRED mer befogenheter än polisen (har haft). Jag står för att jag fildelar, jag gör det inte för att det är gratis utan för att det är så himla smidigt. Hade det funnits ett likvärdigt lagligt alternativ hade jag utan tvekan betalat för det.

    Men istället för att lägga pengarna på att utveckla sig så läggs det på att bedriva en häxjakt på deras egna konsumenter.

    SvaraRadera
  2. För övrigt skulle jag gärna jämföra min och Henrik Ponténs konsumtion av film och musik.

    SvaraRadera
  3. Jodå jag är helt med dig och du har ju läst det jag skrivit tidigare så...

    Mest bara det att jag inte vill att privatpersoner och företag som inte fått min tillåtelse kan kolla mina surfvanor som stör mig. Om staten gör det så har jag åtminstone en chans till ansvarsutkrävande och en valmöjlighet. Det har jag inte på andra mer än polisanmälningar samtidigt som bevisbördan ligger på mig och hur ska jag kunna bevisa att de trängt in på mitt revir?

    SvaraRadera
  4. Hur menar du med sista meningen? Att du måste bevisa din oskuld när de gjort en anmälan?

    SvaraRadera
  5. Nej. Jag menar att det är jag som måste bevisa att privatpersoner eller företag följt min IP eller om polisen fixar det åt mig i.s.f. efter att jag anmält dem.
    Gällande statens kravbrev så är det väl antingen att betala eller köra det i en domstol och då är det de som har bevisbördan, d.v.s. de ska visa att jag är skyldig.

    SvaraRadera
  6. Okej då är jag med. Kravbrev lär dyka upp nu, speciellt i början. Jag tycker det borde gå att slingra sig fri i ett domstolsbeslut, grejen är väl mest att de har lite större budget att röra sig med.

    PS. vad man kan sitta länge och kolla PSLs videos. deras "musik med" är klockrena och intervjuerna är bra.

    SvaraRadera