onsdag 25 februari 2009

All work and no play makes Jack a dull boy

Det här med att söka jobb är rent ut sagt ett helvete och det av flera anledningar. För det första så har Finanskrisen fuckat upp - för att låna min namnes uttryck - marknaden rejält och som hyfsat insatt i det hela så vet jag att det dröjer ett tag innan det löser sig på riktigt. Mitt sommarjobbssökande går som bäst dåligt och den här bloggen kan inte finansiera en stekarsommar, tyvärr. Trots att jag berättar hur jävla trevlig och flitig jag är så bjuds det inte på några intervjuer. I värsta fall får man väl plugga över sommaren eller agera labbråtta på AstraZeneca. Det känns sådär...
För det andra så är alla jobbannonser likadana. Alla söker liksom trevliga och noggranna personer med erfarenheter inom området och där uppstår ytterligare ett problem; bemanningsföretagen får ibland inte berätta vilket företag som anlitat dem förrän vid intervjutillfället så man vet inte riktigt vad de kräver av en. Har man verkligen erfarenheten de söker? Vet jag hur man flyttar en låda till en annan plats och har jag referenser till det? Det känns som att Gud sitter och snurrar en jobb-tombola och som ateist så har jag inte fått särskilt många nummer på min bingobricka. Samtidigt låter Gud oss kämpa med Kung Bore flåsandes i nacken, sådär snällt. Den där Gud är en riktig jävel.

Summa sumarum så kan man i princip åka på vad som helst när man svarar på jobbannonser. Alla formulerar sig på samma sätt och man tvingas att ta det man får, om man ens får något. Tänk er till exempel följande annons:
Omväxlande butiksarbete
Vi söker dig som är pålitlig och noggrann för ett arbete med många utmaningar där endast din egen kreativitet sätter gränserna. Arbetsuppgifterna är av varierande slag, ibland lite större och ibland lite mindre men det är viktigt att du oavsett storlek gör ditt bästa! Du är serviceminded och tycker om att arbeta med människor. Du gillar även att arbeta med händerna och är inte rädd för att greppa tag när det behövs. Språkkunskaper är inget krav men ett plus då det är viktigt att kunna arbeta efter kundens önskemål.

Är du den vi söker? Skicka in din CV till Glory Holes AB snarast så hoppas vi på en fortsatt framtid tillsammans!
Vad säger ni? "Ett hål är alltid ett hål" som en vän en gång myntade, fast då mer dialektalt uttryckt (säg "höl" istället). Ni kan antagligen gissa vad det handlar om.

Ha det!
// Yeahns

Rubriken är från en av Stanley Kubricks filmklassiker The Shining.

1 kommentar: