torsdag 12 februari 2009

Jag börjar tappa tron på det de kallar evolution

Massmedias i särklass viktigaste funktion idag är att bevaka, granska och ifrågasätta vårt lands överhuvuden för att sedan förmedla detta till oss medborgare - som egentligen bara vill läsa om Paris Hiltons nya hund eller annan patetisk smörja - men vem är det egentligen som kontrollerar massmedian? Vad är det egentligen som står i tidningarna, hur är det skrivet och hur väl utnyttjar media sin roll som allmänupplysare? Jag har tagit fram två axplock av det som gått att läsa i veckan:

I måndags stod följande att läsa i DN (från TT dock) med rubriken KD-idé: "Gud välsigna Sverige":
"Den kristdemokratiska riksdagsledamoten Else-Marie Lindgren från Borås tycker att statsminister Fredrik Reinfeldt borde avsluta sina tal med att säga att Gud ska välsigna Sverige.

Förebilden är USA där presidenten avslutar med att be Gud välsigna landet.

- Jag tycker det skulle vara suveränt om statsministern kunde säga detta för vi är fortfarande ett kristet land. Det är viktigt att ledningen ska kunna bekänna sin tro, säger Else-Marie Lindgren till Sveriges Radio Sjuhärad."
Ovanstående är humoristiskt ur flera hänseenden. Först och främst så är "Suveränt" ett väldigt roligt ordval av en kristdemokrat men sen är det en del knasiga utsägelser hon kör med. Att referera Sverige som "ett kristet land" är bara obegåvat. Vi har inte varit kristna sedan Martin Luther började spika på dörrar. Protestanter möjligtvis men som världens mest sekulariserade nation så är det oerhört knappt. "Det är viktigt att ledningen ska kunna bekänna sin tro" fortsätter hon sedan. Javisst är det viktigt! Det är inte för inte som vi har yttrandefrihet här i Sverige men tyvärr är det så att vår riksflintis - som får anses vara "ledningens" (ett till knepigt ordval för övrigt) ordförande - inte ens är troende och inte ens medlem i Svenska Kyrkan, så varför skulle han vilja avsluta sina tal med en bön? Att sedan hänvisa till USA är bara korkat då det är ett av världens mest avskydda och inskränkta länder.
Nej du Else-Marie, det finns en anledning till att KD knappt kvalar in till Riksdagen och du kan ju fundera ett tag på det. Om man mår bra av att tro på något så får man gärna göra det men att som politiker försöka pracka på sina religiösa övertygelser på andra är som att spy i valurnan. Mest underhållande är dock att hon är från Borås!

I dagens GP var det ett riktigt ljushuvud som rubricerade en artikel med följande:
"Nya kärnkraftverk säkrare än gamla"
Tror ni att rubriksättaren är nöjd med den här rubriken eller? De menar alltså - hör och häpna - att utvecklingen gått framåt. Åh fan, det hade inte jag en aning om! Man har alltså lärt sig ett och annat sedan Harrisburg och Tjernobyl och arbetar inte längre efter samma metoder. Det hade jag aldrig gissat!


Nu är denna kritik visserligen väldigt vinklad men ibland undrar jag om man blir dummare på journalisthögskolan? Eller är det bara när de ska tala med det vanliga folket som de uttrycker sig mer simpelt eftersom folket till tredjedelen är idioter?
Hur som helst så är jag glad över att jag inte är någon utbildad journalist. Tänk om man fick sitta på TT och rapportera om dumma uttalanden som någon nattvardsalkolist gjort. Det hade garanterat gjort mig till en CD-människa, trots min genus-tillhörighet. Jag är mycket hellre en självgod bloggkrönikör som ser ner på sina skriverikollegor...

Ha det!
// Yeahns

Rubriken är från Babians låt Tillbaka Till Djungeln. Mer om dem senare!

4 kommentarer:

  1. "Eller är det bara när de ska tala med det vanliga folket som de uttrycker sig mer simpelt eftersom folket till tredjedeln är idioter?"

    =D

    SvaraRadera
  2. Länken "folket till tredjedeln är idioter" fick mig att skratta högt såhär på söndagsmorgonen. Min rumskamrat gled in och undrade vad jag skrattade åt, och även han såg humorn i det.

    Fantastiskt Yeahns! Du är förebild i den smeten dom kallar "bloggosfären".

    SvaraRadera
  3. Jacob //
    Javisst är det så!

    N //
    Jag behöver inte sticka under stol med att jag själv skrattade när jag kom på det. Det tog ett tag innan jag hittade länken men det var mödan värt. Lite pinsamt dock att jag missat en bokstav där men...

    Tack för de vänliga orden, det värmer en söndag.

    SvaraRadera