onsdag 11 februari 2009

Carpe Diem forts...

Eftersom så många undrade (eller inte, vilket man vill) över min plötsliga aversion gentemot det folkslag som jag numera kallar CD-människor (till skillnad från CP-människor (läs: anställda på TV 4)), så tänkte jag utveckla det lite.

Carpe Diem-folket är ett folkslag som brukar vakna till liv i takt med att blåsippor, lärkor och herrar i shorts och hawaiiskjorta gör sig synta - alla lika säkra vårtecken - och de häckar ända fram till sensommaren innan de återigen går i ide. Ett och annat vinterexemplar kan dock påträffas fast då i en väldigt tjock täckjacka.
Det finns CD-människor i alla åldrar efter 16 men de är dock ett tämligen enkönat släkte även fast de alltid söker en partner som de kan dela sin livsglädje med.


Vad är det då som personifierar detta folkslag? Vad är det som jag avskyr? Jo självklart är det deras försök att lura sig själva med att de är nöjda med sitt liv;

Vi har den ungdomliga flickan - eller brud som hon kallar sig själv - som glider omkring i "moderna kläder" och blekt/svartfärgat hår med ett onaturligt brunt ansikte inramat av den volymiserade frillan. Hon har/vill ha en svanktatuering där en tribal ska visa hur ball hon är, eller varför inte skriva Carpe Diem med kinesiska tecken!? Hon är inte särskilt smart men försöker att skugga över den skammen med att använda sig av uttryck från "främmande" språk. Exempelvis kan hon muntra upp sin tjejkompis - som är lite nere då hon försöker sluta röka alternativt är nybliven singel - med orden "Naah gumman! Kom igen nu, Carpe Diem!" samtidigt som hon tar en klunk av sin Smirnoff Ice.
Egentligen är hon missnöjd med sitt liv men det försöker hon glömma genom att "parta loss" med alkohol och cigarretter (light såklart, vad annars?). Ett beteende som hon försvarar med just Carpe Diem ofta följt av uttrycket Man lever bara en gång.

Den andra och äldre varianten av CD-människorna är medelålderskvinnan som har slagit sig till ro med man, familj och jobb, men hon är ändå inte nöjd. Hon känner en tomhet inombords och hon är missnöjd med både sin man och sitt jobb men känner sig för gammal för att ge sig ut på marknaden igen. Hon drömmer om exotiska platser men det närmaste hon kommer det är när familjen äter tacos varannan fredag. Alla hennes vänner har det förresten likadant så hon kanske är lycklig ändå?
Tomheten fyller hon med vitt vin, ofta en påse-i-låda-variant som alltid står i kylen. Ungarna tror att den är oändlig men de har inte förstått att den byts ut så fort den tar slut. Varje kväll sitter hon tillsammans med sin make på deras uteplats med trägolv och ser solen titta ner. Hon njuter och glömmer för ett ögonblick hur deprimerad hon är. När vinglaset är tomt går hon ut i köket och fyller på, Carpe Diem.

Ha det!
// Yeahns

5 kommentarer:

  1. Hahahaha! "Den andra och äldre varianten av CD-människorna..." du vet om att du i princip beskrev vår kära mors tillvaro då vi var bosatta i Älgarås. Hoppas du inte anser på riktigt att hon är så trött på sitt liv...

    Jens säger:
    blev tvungen att hålla igen lite där i slutet då det nästan blev lite för likt mamma där
    Jens säger:
    ...som jag för övrigt inte anser är en CD-människa men hon är inte långt ifrån

    Haha, nu skrattar jag ännu mer! Då jag satt och skrev min kommentar till detta inlägg störde du mig så i den milda grad att jag bara var tvungen att kopiera - klistra in det här. Ta bort detta om du anser det vara för djärvt. Bäst hittills!

    SvaraRadera
  2. För övrigt lite stelt att jag kommenterade på din bloggkompanjons inlägg. Men ja, lite charmigt är det.

    SvaraRadera
  3. Dan //
    Hehe, jo som du såg så kom jag nära personer i vår närhet helt plötsligt. Den första beskrivningen passar ju hyfsat in på ditt ex/nuvarande/ex/nuvarande/ex(eller hur var det nu igen?) till exempel. Jag kanske ska lära mig att inte skita där jag äter. Vi får se...

    L //
    Det är inte lätt när det är svårt.

    SvaraRadera
  4. Du är köpt! Det är dock lite dåligt med uppdateringar i denna, i övrigt fantastiska, blogg.

    SvaraRadera
  5. ÅH DU SKULLE BARA VETA HUR MÅNGA GÅNGER JAG OCH F HAR SAGT EXAKT DESSA SAKER! Med viss variation, dock. Men tanken är densamma. Det finns en till typ - CD-kvinnan (mellan 20 och 55) som faktiskt, otroligt nog, KÖPER Carpe Diem-smycken från Efva Attlings fullkomligt vidriga serie (som jag fortfarande inte kan förstå blev en sådan hit) och tänker att jo, det här BETYDER nånting, det här är nåt ÄKTA, nåt PERSONLIGT, något jag TROR PÅ. Sen går de (i 45-åringens fall) ut ur Smycka-butiken med ett nöjt leende och tycker att nu, nu har de unnat sig något. Nu snabbt hem till ungarna och laga mat innan mannen kommer hem, hon hastar mot bilen med vinden lekandes i sitt rödbrunfärgade hår med highlights i färgen den unga frisörskan kallade "golden honey". Jag hatar människor.

    SvaraRadera