lördag 28 februari 2009

Saturday Night Fever

På lördagar läser ingen bloggar och korrelationen är i direkt positivt samband med att det också är få som just bloggar. Folk har annat för sig. På lördagar handlar man mat, kläder och hälsar på närmast avlidna föräldrar och på kvällen kollar man på Melodifestivalen eller annan värdelös Svenne Banan-underhållning. Andra spenderar dagen på fotboll och går sedan ut och super skallen av sig. Om man firar eller tröstar sig själv med rusdryck i blodet är det ingen som vet och ingen bryr sig heller, resultatet blir ändå alltid detsamma. Det jag vill komma fram till är den här lördagshetsen som infinner sig hos varje individ. Man måste göra något, vad som helst bara man gör något! Helst ska man också göra något i sällskap med andra, det är närmast tabu att vara ensam en lördag. Varför är det så?

Egentligen råder det inga tvivel om svaret på frågan varför människor drabbas av ett sjukt behov av att umgås med andra på lördagar. Helger är till för att njuta och för att koppla av, något som man inte har möjlighet till under den vardagliga arbetsveckan. Lördag är dagen man njuter av livet (fråga bara valfri CD-människa) och på söndagar vilar man. Det går inte att göra tvärtom och absolut inte samma sak på båda dagarna! Det är helgerån (observera den fenomenala ordvitsen) och man kommer att mötas av konstiga blickar.

Personligen så förstår inte jag människans medfödda behov och förmåga av att kategorisera allting och göra vardagslivet till slentrian, även fast jag i vissa hänseenden är förtjust i just detta. Jag ogillar allt som på ett eller annat sätt styr ens dagliga handlingar. Att göra-listor är ett sätt att stänga igen den mänskliga kreativiteten för att på så sätt skydda oss från missöden. Listor och rutiner används som en fallskärm, ett skyddsnät där vi slipper tänka själva. Det är ju våra impulser som gör livet värt att leva, som utsätter oss för utmaningar. Utmaningar leder till misstag och misstag ger oss lärdom. "Jag står på kanten av ett stup och jag dansar. Jag har noll kontroll men jag brukar ha tur." som Babian uttrycker det i Sjung Ut!
Jag skriver aldrig inköpslistor utan inventerar butikshyllorna och köper det jag är sugen på. Att jag sedan kommer hem med massa extra mjölk gör mig ingenting. Jag har lärt mig att skratta åt mig själv den vägen. Listor ska aldrig få styra mitt liv.

Av ren protest stannar jag därför hemma ikväll. Jag tänker i min ensamhet kämpa mot planeringens förtryck mot spontaniteten, det är något jag tror på. Eller om det bara är för att jag inte har några direkt lockande alternativ men det är ju ingen som läser detta idag ändå så...

Ha det!
// Yeahns

Rubriken är från ett av John Travoltas lågmärken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar