torsdag 26 mars 2009

Dr. Alban-synd

Det var ett tag sedan man hörde av Dr. Alban. Vad gör han nu för tiden? En Google-sökning senare så besitter jag svaret på frågan och kan nu exklusivt berätta det för er ITHMG-läsare: han idiotförklarar i stort sett Obamas energipolitik och bloggar om andra politiska frågor i inlägg som inte alltför sällan inleds med en bild på ingen mindre än Dr. Alban. Om det är självgott, irrelevant, korkat, humoristiskt eller alltihop på samma gång låter jag er bedöma. Tydligen så släppte han en låt under sensommaren 2008 som har passerat mig - och övriga Sverige? - obemärkt förbi men den 14 augusti så klättrade den tydligen hela vägen upp till sjätte platsen på finländska discolistan. Låten heter I love the 90's och gjordes tillsammans med Haddaway (känd från What is love som Melodifestival-Björn plockade fram ur slaskhinken igen) vilket motiveras med följande rader:
"Dr Alban and haddaway dominated the charts in the 90's. Now they doing a song together to show today's young people how the music should sound."
Om det är självgott, irrelevant, korkat, humoristiskt eller alltihop på samma gång låter jag återigen er bedöma. Är det någon mer som vill tillbaka till 90-talet så hänvisas ni till Tyskland - vad annars? - men det rekommenderas inte.

Hur som helst så är det kul att han håller igång Dr. Alban. Denne fantastiska man har gett Sverige så många anekdoter att han till och med krossar vår analfabet till statschef i ämnet. Så många klavertramp, så många knepiga idéer och så många kluriga uttalanden. Om skratt förlänger livet så har Dr. Alban ensam gett mig några extra månader.

Vilken är då min favoritanekdot med denne livsförlängare? Det finns så mycket att välja på att jag nästan svettas av beslutsångest här i soffan. Det är ju lustigt att han som invandrad nigerian med tandläkarlegitimation blivit känd som artist, och med den musik han skapat så är ju det ett mirakel i sig. Alla känner ju till 10 små moppepojkar och felsteget Alla vi vilka båda är skäl nog att ifrågasätta intelligensnivån i Sverige, men det är ingen favoritanekdot.
Att regeringen arrangerade en festival nere i den sydafrikanska staden Soweto i syfte att genomföra en politisk PR-kupp 1999 med Dr. Alban som största dragplåster är bara tragikomiskt. Särskilt då evengemanget endast fick tre betalande åskådare, men det är ingen favoritanekdot.
Det faktum att han alltid lägger papper på toalettbotten innan han gör tvåan för att undvika oljud och vattenstänk i retur är oerhört nöjsamt, men det är ingen favoritanekdot.
Inte ens vetskapen om att han alltid betalar med skrynkliga sedlar när han handlat mat på Konsum är min favoritanekdot så vad kan då det vara? Ni vet den här spalten som alltid finns på Aftonbladets baksida där man ställer en fråga till fyra "vanliga" personer på stan och sedan ringer man upp en mer eller mindre - oftast mindre - känd person. Denna gång var det Dr. Alban som fick äran att vara den mer eller mindre kända personen och frågan som ställdes var "Vad är synd för dig?". Dr. Alban tänkte efter och där de andra svarade otrohet, girighet eller namedropade andra dödssynder så besvarade Dr. Alban frågan på ett mer jordnära och bokstavligt sätt;
"Synd det är när man vill att något ska hända och så händer det inte. Då är det synd."
Härmed lanserar jag alltså officiellt det nya uttrycket för synd, ett uttryck som jag visserligen använt till och från de senaste åren men som nu ska bli ett återkommande uttryck i min och er vardagliga vokabulär; Dr. Alban-synd.

Ha det!
// Yeahns

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar