söndag 15 mars 2009

Grannfejden - den minimala versionen

Bilipp! Jag vaknar till, blinkar några gånger med mina grusade ögon och lyfter mitt huvud. Det är tyngre än vanligt. Bilipp låter det igen och sedan hör jag hur det alltför välkända introt till Kung för en dag drar igång. Det tar några sekunder innan jag förstår att det är min granne ljuden kommer ifrån. Jag vet inte om det är ett par, en tjej eller en kille som bor där (idag hörde jag dock en mansröst försöka sjunga med i nyss nämnda låt) men klart är att det hushållet tillhör den kategori musiklyssnare som jag föraktar; allätare.
De verkar också ha en säregen fetisch för att spela upp msn-meddelandeljud högt, därav Bilipp. Jag har ingen aning om hur de får utlopp för sin fetisch och jag trivs ganska bra med att inte veta.

Allätare sväljer allt utan ens tillstymmelse till motstånd, utan någon sorteringsprocess eller preferenser. De lyssnar på kommersiell radio som fylls utav intetsägande musik med simpla texter och klämkäcka melodier. Jag har skrivit om det förr så jag ska inte gå in på det mer men det jag vill komma till är att det finns bättre sätt att väcka en bakfull gosse på.

Jag gick upp, noterade att klockan var tio i två och kontrade min granne med att spela Panda från det experimentella proggbandet Dungen. De fyra timmarna som gått har fortsatt i musikens tecken och tiden har lagts på Peter Dohertys soloablum, Mattias Alkbergs b-sidor och sextiotalsbandet Question Mark & The Mysterians. De senare på grund av att gårdagsnatten spenderades på min nya favoritklubb Kontiki där 60-talsrock spelas i en gemytlig atmosfär med djungelinredning.
Eftersom jag redan tappat bort den röda tråden (jag tror att den ligger någonstans under min säng) så kan jag fortsätta med mina musiktips. Både bob hund och Florence Valentin släpper nya album den 25 mars (Folkmusik För Folk Som Inte Beter Sig Som Folk respektive Spring Ricco) och här får ni deras första singlar:


bob hund - Tinnitus i hjärtat


Florence Valentin - Spring Ricco

På sätt och vis ska jag kanske vara tacksam för att msn och Magnus Uggla väckte mig men om Uggla bestämt ska medverka så föredrar jag någon av hans tidigare låtar. Tiden innan han blev en gubbsjuk snubbe som försöker att bejaka sin ungdom i högsta möjliga utsträckning. Men det här är alltså bara om han absolut måste.

Ha det!
// Yeahns

3 kommentarer:

  1. Om man använder sin dator som musikspelare men inte fattar att man kan stänga av msn "blippen" ska man då få köra bil, skaffa barn och delta i den demokratiska processen?

    SvaraRadera
  2. Albertazzi // Svaret måste vara nej, på samtliga punkter.

    Kul att du kommit igång igen för övrigt!

    Yeahns // Glömde kommentera det tidigare, men jag håller med dig helt angående skaldjuren. Kan tycka att somliga är fördjävulusiskt goda, men absolut inte värda vare sig de pengar eller den energi det krävs för att kunna mumsa på dem. Helt enkelt för lite mat för alldeles för mycket cash och arbete.

    Vad musiken anbelangar har du mitt fulla stöd. Det är en, till synes, outtömlig källa till irritation allt idiotiskt skval som man överöses med. Usch och tvi.

    Längtar f.ö. som fan efter bob hunds skiva. Äntligen!

    SvaraRadera
  3. Albertazzi //
    Haha! Jag likställer dem med gnagare, vad de sedan har för rättigheter får du avgöra!

    Killamangiro //
    Jo räkor är gott på riktigt men det är väl också de som är billigast..?

    Tinnitus på hjärtat är både det första och sista jag gör nu för tiden.

    SvaraRadera