söndag 8 mars 2009

Glasvegas på Storan

Tre meter från scenen har jag och mitt sällskap på fyra korvar placerat oss för att försöka uppnå maximal valuta för pengarna och största möjliga upplevelse. Framför mig står en man i en typisk Dressman-skjorta, svarta glasögon och ett hår så vitt att det aldrig blev riktigt mörkt i lokalen. Jag funderar lite och imponeras av att denne man lyckats boka en biljett som annars gick åt väldigt fort. Internet känns inte som hans hemmaplan liksom. Till vänster om mannen (eller gubben, vilket man vill) står en lång kille i 28-årsåldern. Det visar sig att han är silverrävens son och plötsligt är jag inte lika imponerad av den äldre längre.
Glasvegas tilltalar alltså många och på gårdagens konsert var det en salig blandning av åldrar. Det var lugnt och städat, på gott och ont. Det var trångt men man kunde ändå läppja på sin öl utan problem.

Spelningen då? Först ut var Giana Factory från Pølseland och de var som bäst medelmåttiga. De sade något obegripligt på sitt modersmål och spelade rytmisk pop med lite gitarrinslag. Jag koncentrerade mig mest på sångerskans dans (stå stadigt med fötterna och vicka på överkroppen utan armrörelser) och försökte efterlikna den efter bästa förmåga.
När gröthalsarna spelat färdigt visade den korta visaren på 10 och det var dags för Glasvegas. De öppnade starkt med deras hit Geraldine och avslutade med Daddy's gone. Däremellan hann de med merparten av deras låtar (de har visserligen inte så mycket material än) och ett par akustiska låtar i det löjligt obligatoriska extranumret. Extranummer ska vara som det låter, något utöver showen om publiken förtjänar det.
Annars var det väl varken mer eller mindre. De hade bra scenkänsla och spelade låtarna med inlevelse och närhet men jag saknade mellansnack. De sade tack några gånger och berättade att de ville komma tillbaka (det vanliga alltså) men annars var det tomt. Mellansnack är det som knyter samman publiken och artisten. Gött tugg mellan låtarna är det som kan få spelningen att lyfta och ge åskådarna en rejäl upplevelse. Men självklart var det en mycket bra konsert och min hals är fortfarande osynk. Money well spend!

Betyg 5 av 7. GP gav dem 4 av 5.

Ha det!
// Yeahns

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar