tisdag 10 mars 2009

Delikata kväljningar

Igår var det måndag och jag hade bokat in en tråkdag med disk, tvätt, jobbsök och jag tänkte kolla upp lite sommarkurser för att säkra min ekonomi. Men eftersom jag och tre vänner efter måndagens föreläsning var lediga fram till onsdag så ville vi göra något med kvällen. Någon nämnde ostron vilket ledde till en spontan trerätters middag med tillhörande dryck. Min tvättid gav aldrig något alternativ, Carpe Diem eller hur var det?

Göteborg är som vi alla vet starkt förknippat med "havets goda" men som icke infödd göteborgare så vågar jag mig på att ställa frågan om just havets goda är så gott? Fisk kan jag inte klaga på då det i mångt och mycket är det jag är uppväxt på men däremot delikatess-genren skaldjur. Är inte skaldjur ganska överskattat?
Jag undrar hur man tänkte när man kom på att det går att äta skaldjur. Det är ju inte så att de ser direkt läckra och inbjudande ut och trots detta suger folk i sig allt de kan komma åt av en kräftas inre under augusti månad. Att betala så mycket för så lite och att dessutom bemöda sig så mycket arbete för det är något som jag finner svårförståeligt, fast det är väl det som är definitionen av delikatess? Kan i så fall Melodifestivalen anses som en delikatess då det kostar mycket pengar och arbete men ändå bidrar med så lite vettigt (några Grotesco-skämt kanske)?

Men det är främst ostron jag funderar över apropå gårdagen. Hur påverkad var inte den snubben som fick för sig att bryta upp vad som ser ut att vara en möglig sten? Att sedan sörpla i sig innehållet med den oerhört tvivelaktiga konsistensen är ju något som får Fritzls källarfängelse att låta som en bra idé. Ostron är därtill levande vid inmundigandet så varför är folk framme och viftar med tungorna under stenar i jakt på gråsuggor? Bara för att de rör på sig? Nej det där glegget som kallas ostron får gärna hålla sig borta från min tallrik.
Lämna kontaktuppgifter i kommentaren så lovar jag att höra av mig nästa gång jag är förkyld! Med det havssalt jag har hemma så kan jag enkelt fixa en kalasmåltid för en sisådär 8 personer.

Ha det!
// Yeahns

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar